TFT LCD panely zaznamenaly silný růst v segmentu televizí, netbooků a veřejných obrazovek, což je podle analytiků DisplySearch znamením zotavení trhu z ekonomické recese. Nejsilnějším obdobím v loňském roce se stalo poslední čtvrtletí, ve kterém se vyrobilo 154 milionů kusů. Dohromady za rok 2009 výroba činila 527 milionů TFT panelů.
Relativně malého růstu dosáhl segment monitorů, v roce 2009 o 2 %. Monitory jsou poměrně stabilním segmentem a velký růst se ani neočekával. Jinak tomu bylo u rychle se rozvíjejících segmentů, kde trh dosáhl výraznějších růstů.
TFT panely určené pro přenosné počítače skončily za loňský rok na 174 milionech vyrobených jednotek a v porovnání s předcházejícím rokem se jedná o růst 25 %.Tahounem výroby se staly především netbooky, které zvýšily požadavek z 5 milionů displejů v roce 2008 na 33 milionů v roce 2009.
Dařilo se i TFT LCD televizím, které si meziročně polepšily o 45 % na 163 milionů jednotek.
Výroba TFT LCD panelů v roce 2008 a 2009 podle segmentů (v milionech kusů)
Segment |
2008 |
2009 |
Meziroční změna |
Monitory |
174 |
177 |
2 % |
Notebooky |
135 |
141 |
5 % |
Netbooky |
5 |
33 |
603 % |
LCD Televize |
113 |
163 |
45 % |
Veřejné panely |
0.6 |
1.1 |
93 % |
Ostatní |
13 |
11 |
-12 % |
Celkem |
439 |
527 |
20 % |
Zdroj: DisplaySearch (Quarterly Large-Area TFT LCD Shipment Report, únor 2010)
Celkově byl poslední kvartál velmi silný, což se nejvíce projevilo u LCD televizí. Ty dosáhly poprvé během jednoho čtvrtletí více jak 50 milionu vyrobených kusů. „Je to výsledkek silné poptávky ze strany Číny a zotavením trhu v Severní Americe a v Evropě,“ komentoval situaci růstu LCD televizí David Hsieh, viceprezident DisplaySearch. Přesto pro první čtvrtletí letošního roku DisplaySearch očekává mírný mezičtvrtletní pokles výroby o 4 %. Podle Hsieha je jednou z příčin i nedostatek kvalifikovaných pracovníků v Číně.
Jedničkou LG, Samsung dotahuje
Nejvíce TFT LCD panelů na světě vyrobilo LG a získalo tržní podíl 24,9 %. Samsung těsně následuje s podílem 24,5 %. S odstupem pak uspěli další výrobci jako AUO s 17 % a CMO s 14,2 % podílem. Samsung, jenž je na těsném druhém místě, je z hlediska dosaženého obratu jedničkou. Lídry trhu v jednotlivých segmentech vidíte v tabulce.
Lídři trhu v jednotlivých segmentech za rok 2009
Segment |
#1 |
#2 |
#3 |
#4 |
#5 |
Monitory |
LG Display |
Samsung |
CMO |
AUO |
InnoLux |
Notebooky |
LG Display |
Samsung |
AUO |
CMO |
InnoLux |
Netbooky |
HannStar |
AUO |
LG Display |
Samsung |
CMO |
LCD televize |
Samsung |
LG Display |
CMO |
AUO |
Sharp |
Veřejné panely |
Samsung |
LG Display |
AUO |
Sharp |
CMO |
Ostatní |
AUO |
Sharp |
LG Display |
InnoLux |
Epson |
Celkem |
LG Display |
Samsung |
AUO |
CMO |
HannStar |
Zdroj: DisplaySearch (Quarterly Large-Area TFT LCD Shipment Report, únor 2010)