Podle zprávy DisplaySearch vzrostla v druhém čtvrtletí roku 2009 hodnota celkového trhu s přenosnými PC vůči předchozímu čtvrtletí o 10 % na celkovou hodnotu 26,4 miliard dolarů. V meziročním srovnání se však stále jedná o 5% pokles.
Hodnota trhu s populárními mini notebooky (netbooky) prudce vzrostla, a to jak mezičtvrtletně o 37 %, tak meziročně o 264 %. Tento trend se ovšem odráží na vývoji ostatních produktových kategorií klasických notebooků, jejichž obrat na trhu v meziročním i mezičtvrtletním srovnání klesal. Výjimkou byla zařízení s 13 až 16 palcovými displeji, která zaznamenala mezičtvrtletní růst.
Další posilování segmentu mini notebooků ve druhém čtvrtletí tohoto roku zvýšilo jejich podíl na celkové hodnotě trhu na 11,7 %.
Obrat na trhu notebooků a netbooků a meziroční změna (v milionech amerických dolarů)
Kategorie |
2. čtvrtletí 2008 |
1. čtvrtletí 2009 |
2. čtvrtletí 2009 |
Meziroční změna |
Netbooky |
845 |
2 241 |
3 072 |
264% |
Ultrapřenosná PC |
2 123 |
1 879 |
1 475 |
-31% |
Přenosná PC |
22 687 |
17 670 |
19 726 |
-13% |
Přenosná PC jako náhrada desktopů |
2 213 |
2 123 |
2 086 |
-6% |
Všechna přenosná PC |
27 868 |
23 912 |
26 359 |
-5% |
Zdroj: DisplaySearch (Quarterly Advanced Notebook PC Shipment and Forecast Report, říjen 2009)
Průměrné prodejní ceny mini notebooků ovšem klesly meziročně téměř o 30 %, u klasických notebooků se jednalo o „pouze“ o 10% pokles.
Průměrné koncové ceny notebooků, netbooků a meziroční změna (v amerických dolarech)
Region |
2. čtvrtletí 2008 |
1. čtvrtletí 2009 |
2. čtvrtletí 2009 |
Meziroční změna |
Netbooky |
506 |
373 |
361 |
-29% |
Notebooky |
867 |
775 |
781 |
-10% |
Všechna přenosná PC |
849 |
704 |
688 |
-19% |
Zdroj: DisplaySearch (Quarterly Advanced Notebook PC Shipment and Forecast Report, říjen 2009)
Špatné zprávy pro resellery
Nízká cena netbooků je velice přitažlivá pro uživatele, kteří uvažují o druhém počítači do domácnosti a nechtějí investovat do stolního PC či klasického notebooku. Ze stejného důvodu se navíc tato zařízení stala populární i na rozvojových trzích, kde zákazníci většinou nepožadují všechny funkce, jenž by jim nabídl velký notebook.
Průměrná prodejní cena těchto malých notebooků je zajímavá i pro poskytovatele telefonních služeb, kteří doufají, že podpoří své prodeje nabízením dotovaných (zákazník dostane zařízení zdarma či s výraznou slevou) netbooků, když se zákazník upíše na dvouletou smlouvu. V Severní Americe jsou tato zařízení nabízena i jako přidaná hodnota k balíčku služeb od poskytovatelů kabelové televize.
„Netbooky znatelně přispěly k prodanému množství na trhu přenosných počítačů, protože jejich nízká průměrná cena láká mnoho zákazníků pořídit si do domácnosti druhé PC. Nicméně, právě nízká průměrná cena těchto zařízení má jasně negativní dopad na celkový obrat na tomto trhu,“ řekl John F.Jacobs, ředitel výzkumu na trhu notebooků. „Pro rok 2009 očekáváme pokračující narušování průměrné ceny na trhu přenosných počítačů, což povede k prvnímu meziročnímu poklesu v tomto segmentu,“ dodal Jacobs. DisplaySearch očekává, že tento trend potrvá i v roce 2010, kdy budou mini notebooky dosahovat podílu 21,5 % vyrobených kusů, ale pouze 10,9 % z celkového obratu trhu.