Podle zprávy společnosti DisplaySearch zažil globální trh komerčních displejů během třetího kvartálu 2014 16% meziroční růst. LCD panely rostly o 18 %, naopak plazmové z trhu prakticky vymizely.
Růst byl podle DispaySearch nejvyšší za uplynulých šest čtvrtletí. Rekordní pak byla průměrná velikost panelů, která dosáhla 48,9 palce.
Výrazně totiž rostla poptávka po 65“ a 70“ displejích. Díky padajícím cenám začaly dispeje nad 60 palců vytlačovat ty o velikosti mezi 40 a 50 palci.
Podle Kena Parka, analytika DisplaySearch, za to mohou především výrobci spotřebitelských televizí a jejich cenová politika. Výrobci B2B displejů museli reagovat uvedením levných modelů, aby zákazníci nedali přednost běžným televizím.
Kromě toho se však objevují i podstatně menší displeje, například o úhlopříčce pouhých 22 palců. Ty konkrétně uvedl Samsung jako alternativu k papírovým cedulím nebo nástěnkám v obchodech, školách a dalších veřejných místech.
Z regionálního hlediska dosáhla závratného růstu východní Evropa, a to o 204 %. Velkou zásluhu na tom měly vládní projekty v Turecku. Druhý byl region Jižní Ameriky s 35% růstem, který DisplaySearch přisuzuje nedávnému mistrovství světa ve fotbale. Třetí byl region MEA s 15 %.
Zmíněný Samsung si i ve třetím kvartálu 2014 udržoval více než čtvrtinový tržní podíl. Dvouciferného podílu dosáhla ještě společnost NEC. Zbytek první pětice, LG, Sharp a Panasonic, drží jen marginální jednociferné podíly.
Tabulka: Vývoj tržních podílů největších výrobců
Výrobce |
1Q14 |
2Q14 |
3Q14 |
Samsung |
28% |
29% |
27% |
NEC |
11% |
9% |
10% |
LG |
6% |
7% |
7% |
Sharp |
4% |
3% |
4% |
Panasonic |
2% |
2% |
3% |
Zdroj: DisplaySearch