Ve čtvrtém čtvrtletí 2012 zaznamenal televizní trh nepatrný meziroční nárůst o 0,6 %, ale vzhledem k nepříznivým makroekonomickým podmínkám v průběhu celého roku výrobci v celkovém součtu prodali pouze 233 milionů televizorů, tedy o 6 % méně než v roce 2011 a průměrná prodejní cena plochých televizorů meziročně klesla o 2 %.
V západní Evropě se prodeje televizorů propadly o 15 % a prodeje zpomalily také na Blízkém východě a Africe (MEA). Naopak ve východní Evropě zájem o nové televizory meziročně vzrostl o 17 %. Důvodem se stal přechod na digitální pozemní vysílání.
Na rozvíjejících se trzích sice poptávka po nových LCD televizorech rostla, nicméně nebyla schopna kompenzovat 18% propad rozvinutých trhů.
Přesto se v celkovém součtu prodeje LCD televizí snížily pouze o 1 %. Nedařilo se plazmám, jejichž výrobci zaznamenali propad v expedovaných kusech o 23 %. OLED panelů se prodalo o 99 % méně než v roce 2011, poptávka po CRT televizorech klesla o 38 % a RPTV oslovily meziročně o 59 % méně zákazníků.
Prodeje televizí za rok 2012 podle technologie (v tis. kusech)
Technologie |
Prodaných kusů |
Podíl 2012/2011 |
Změna 2012/2011 |
LCD |
203 202 |
87,3 % |
-1 % |
PDP (Plazma) |
13 350 |
5,7 % |
-23 % |
OLED |
0 |
0 % |
-99 % |
CRT |
16 065 |
6,9 % |
-38 % |
RPTV |
50 |
0 % |
-59 % |
Celkem |
232 667 |
100 % |
-6 % |
Zdroj: DisplaySearch Quarterly Advanced Global TV Shipment and Forecast Report
Samsung dominuje trhu a Čína válcuje japonské výrobce
Samsung dokázal meziročně navýšit v segmentu plochých televizorů příjmy z prodejů a stal se jedničkou. Podobně se dařilo druhému LG, které získalo 15% tržní podíl.
Japonští výrobci Sony, Panasonic i Sharp zaznamenali dvojciferný propad příjmů a naopak výrazně se dařilo čínským výrobcům, kteří dokázali v celkovém součtu zaujmout 20 % trhu.
Pořadí výrobců plochých televizorů v roce 2012 podle příjmů
Technologie |
Podíl na trhu |
Podíl na trhu |
Změna 2011/2012 |
Samsung |
24,8 % |
27,7 % |
6 % |
LG |
13,8 % |
15 % |
4 % |
Sony |
11,2 % |
7,8 % |
-34 % |
Panasonic |
7,8 % |
6 % |
-26 % |
Sharp |
6,6 % |
5,4 % |
-22 % |
Ostatní |
35,9 % |
38,2 % |
1 % |
Celkem |
100 % |
100% |
-5 % |
Zdroj: DisplaySearch Quarterly Advanced Global TV Shipment and Forecast Report