Prodeje LCD televizorů podle DisplaySearch ve čtvrtém čtvrtletí meziročně vzrostly jen o 1 % na 64,2 milionu kusů a jejich podíl na trhu se zvedl na 86,5 %.
Největší zájem byl o modely s velkými úhlopříčkami, konkrétně prodeje 40‘‘ a větších televizorů vzrostly meziročně o 20 %, poptávka po menších modelech oslabila o 7 %.
Důvodem zájmu o velké úhlopříčky se staly klesající ceny, kdy v segmentu 40/42‘‘ modelů průměrná prodejní cena spadla o 11 % a v případě 60‘‘ a vyšších dokonce o 16 %. Na trhu LCD televizí pokračovala poptávka po modelech s LED podsvícením a jejich podíl ve čtvrtém čtvrtletí již přesáhl 50 %.
Nedařilo se plazmovým televizím, jejichž prodeje meziročně klesly o 8 % na 5,1 milionu kusů. Na odbyt šly špatně modely s nižšími úhlopříčkami, a naopak rostl zájem o modely s úhlopříčkou 50‘‘ a větší.
Prodeje televizí ve čtvrtém čtvrtletí 2011 podle technologie (v tis. kusech)
Technologie |
Prodaných kusů |
Změna 4Q11/4Q10 |
Změna 4Q11/3Q11 |
LCD |
64 237 |
1 % |
24 % |
PDP (Plazma) |
5 195 |
-8 % |
26 % |
OLED |
0,1 |
-73 % |
470 % |
CRT |
4 772 |
-43 % |
-25 % |
RPTV |
32 |
-51 % |
46 % |
Celkem |
74 236 |
-4 % |
19 % |
Zdroj: DisplaySearch Quarterly Advanced Global TV Shipment and Forecast Report
Zájem o televizory s 3D technologií rostl (14 %) ve čtvrtém čtvrtletí napříč všemi regiony, ale nejlépe šly na odbyt v Číně a Evropě. Podíl těchto regionů dosáhl 23 % resp. 21 %, přičemž Severní Americe představovaly pouhých 9 %.
Samsung dominuje trhu
Jedničkou LCD a plazmových televizí zůstal z pohledu příjmů nadále Samsung. 3D televize ovládl rovněž Samsung, stejně jako segment LCD LED.
Pořadí výrobců plochých televizorů ve čtvrtém čtvrtletí 2011 podle příjmů
Technologie |
Podíl na trhu |
Podíl na trhu |
Změna 4Q11/4Q10 |
Změna 4Q11/3Q11 |
Samsung |
23 % |
26,3 % |
18 % |
36 % |
LG |
13 % |
13,4 % |
2 % |
22 % |
Sony |
9,9 % |
9,8 % |
-34 % |
18 % |
Panasonic |
8,4 % |
6,9 % |
-19 % |
-2 % |
Sharp |
7,5 % |
5,9 % |
-30 % |
-7 % |
Zdroj: DisplaySearch Quarterly Advanced Global TV Shipment and Forecast Report
Rok 2011
V loňském roce došlo podle analytiků poprvé od začátku sledování v roce 2004 k poklesu prodejů televizí o 0,3 % na 247,7 milionu kusů. Dařilo se segmentu LCD televizí, které zaznamenaly nárůst o 7 % na 205 milionů kusů, v předchozích letech byl však nárůst dvojciferný, přičemž nyní nebyl schopen kompenzovat propad poptávky po plazmových a CRT televizorech, jejichž prodeje klesly o téměř 7 % na 17,2 milionu kusů, resp. o 37 %. Prodeje 3D televizorů v uplynulém roce rostly a dosáhly 24 milionů kusů.
Důvodem poklesu trhu v roce 2011 byly podle analytiků nejen velké skladové zásoby nahromaděné na začátku roku v USA a Evropě, ale také ukončení ekologických programů, které motivovaly zákazníky k nákupu nových úspornějších televizí.
Zdroj: DisplaySearch