DisplaySearch: Prodeje netbooků rostou dvakrát rychleji než notebooků

9. 9. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Podle aktuálních výsledků trhu s přenosnými PC, které zveřejnila analytická společnost DisplaySearch, se ve druhém čtvrtletí 2009 prodalo celosvětově kolem 38 milionů kusů těchto zařízení. Zatímco klasické notebooky zaznamenaly mezičtvrtletně růst o 22 %, v případě netbooků to bylo dokonce 40 %.

Meziročně trh s netbooky raketově rostl a letos tak ve druhém čtvrtletí zaujímají 22,2% podíl na trhu s přenosnými PCMeziročně trh s netbooky raketově rostl a letos tak ve druhém čtvrtletí zaujímají 22,2% podíl na trhu s přenosnými PC, ještě před rokem to bylo ve stejném období pouze 5,6 %. Asus, průkopník na poli netbooků, stále ztrácí podíl na trhu na úkor ostatních hráčů, Aceru, HP, Dellu, Lenova a Toshiby, kteří rozjeli agresivní marketing.

V mnoha regionech telefonní operátoři po několik čtvrtletí nabízeli zvýhodněné netbooky, což pomohlo růstu trhu. V západní Evropě někteří operátoři dokonce dotují 100 % ceny zařízení, když si zákazník zvolí datový tarif a upíšete se na 2 roky. V Severní Americe operátoři využívají agresivního marketingu také pro uzavření smlouvy na 2 roky, zatímco někteří kabeloví operátoři nabízejí výrazné slevy na zařízení jako motivaci pro uzavření smlouvy na kabelovou televizi, internet a telefonní služby.

V Evropě měli tyto pobídky poměrně velký úspěch a nadále v Evropě probíhají, příkladem je akce T-Comu na Slovensku, ale i českého T-Mobilu nebo Vodafonu. V Severní Americe běží tato podpora prodejů teprve od druhého čtvrtletí tohoto roku, takže aktuálně není k dispozici potřebné množství dat pro zjištění, zda bude tato forma nabídky stejně úspěšná jako v Evropě.

Vývoj na trhu netbooků

„Netbooky výrazně přispívají k růstu trhu přenosných PC a díky velmi atraktivní ceně si je mnoho spotřebitelů kupuje jako druhé PC do domácnosti. Velikost displejů postupně rostla ze 7" na 8,9 " až na aktuálních 10,2" a někteří výrobci propagují dokonce netbooky s 11,6" displeji. Ovšem to vede k překrývání s trhem ultra-přenosných notebooků a vyšší cena těchto větších netbooků snižuje jejich významnou výhodu, kterou byla doposud cena. Kromě dalších klíčových hráčů v dodavatelském kanále, Microsoft oznámil snahu rozšířit application service providing (ASP) o netbooky. Významný nárůst netbooků v ASP může odradit spotřebitele, kteří využívají netbooky převážně jako druhé PC,“ komentoval ve výzkumné zprávě John F. Jacobs, ředitel pro výzkum trhu notebooků v DisplaySearch.

Penetrace netbooků v Latinské Americe a Číně je vyšší než penetrace tradičních notebooků. Poptávku zde stimuluje zejména nízká cena produktů. V těchto regionech je mnoho zákazníků, kteří si kupují svůj první počítač a analytici upozorňují, že pravděpodobně nebudou požadovat vybavení dostupné ve velkých noteboocích.


Podíly prodejů netbooků, notebooků apřenosných PC a meziroční růst ve 2. čtvrtletí 2009 podle regionu

bitcoin_skoleni

Region

Podíl netbooků
(v %)

Podíl notebooků
(v %)

Podíl dalších přenosných PC
(v %)

Růst 2008/2009
(v %)

Latinská Amerika

6,7 %

4,8 %

5,2 %

64,8 %

Čína

18,6 %

13,8 %

14,9 %

59,7 %

Asia Pacific

9,2 %

11,5 %

11 %

53,2 %

Japonsko

6 %

6,1%

6,1 %

20,9 %

EMEA

32,9 %

33, 5%

33,4 %

14,8%

Severní Amerika

26,6 %

30,2 %

29,4 %

6,9 %

Celosvětově

100

100

100

23 %

 

Zdroj: DisplaySearch (srpen, 2009)

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci