Meziročně trh s netbooky raketově rostl a letos tak ve druhém čtvrtletí zaujímají 22,2% podíl na trhu s přenosnými PC, ještě před rokem to bylo ve stejném období pouze 5,6 %. Asus, průkopník na poli netbooků, stále ztrácí podíl na trhu na úkor ostatních hráčů, Aceru, HP, Dellu, Lenova a Toshiby, kteří rozjeli agresivní marketing.
V mnoha regionech telefonní operátoři po několik čtvrtletí nabízeli zvýhodněné netbooky, což pomohlo růstu trhu. V západní Evropě někteří operátoři dokonce dotují 100 % ceny zařízení, když si zákazník zvolí datový tarif a upíšete se na 2 roky. V Severní Americe operátoři využívají agresivního marketingu také pro uzavření smlouvy na 2 roky, zatímco někteří kabeloví operátoři nabízejí výrazné slevy na zařízení jako motivaci pro uzavření smlouvy na kabelovou televizi, internet a telefonní služby.
V Evropě měli tyto pobídky poměrně velký úspěch a nadále v Evropě probíhají, příkladem je akce T-Comu na Slovensku, ale i českého T-Mobilu nebo Vodafonu. V Severní Americe běží tato podpora prodejů teprve od druhého čtvrtletí tohoto roku, takže aktuálně není k dispozici potřebné množství dat pro zjištění, zda bude tato forma nabídky stejně úspěšná jako v Evropě.
Vývoj na trhu netbooků
„Netbooky výrazně přispívají k růstu trhu přenosných PC a díky velmi atraktivní ceně si je mnoho spotřebitelů kupuje jako druhé PC do domácnosti. Velikost displejů postupně rostla ze 7" na 8,9 " až na aktuálních 10,2" a někteří výrobci propagují dokonce netbooky s 11,6" displeji. Ovšem to vede k překrývání s trhem ultra-přenosných notebooků a vyšší cena těchto větších netbooků snižuje jejich významnou výhodu, kterou byla doposud cena. Kromě dalších klíčových hráčů v dodavatelském kanále, Microsoft oznámil snahu rozšířit application service providing (ASP) o netbooky. Významný nárůst netbooků v ASP může odradit spotřebitele, kteří využívají netbooky převážně jako druhé PC,“ komentoval ve výzkumné zprávě John F. Jacobs, ředitel pro výzkum trhu notebooků v DisplaySearch.
Penetrace netbooků v Latinské Americe a Číně je vyšší než penetrace tradičních notebooků. Poptávku zde stimuluje zejména nízká cena produktů. V těchto regionech je mnoho zákazníků, kteří si kupují svůj první počítač a analytici upozorňují, že pravděpodobně nebudou požadovat vybavení dostupné ve velkých noteboocích.
Podíly prodejů netbooků, notebooků apřenosných PC a meziroční růst ve 2. čtvrtletí 2009 podle regionu
Region |
Podíl netbooků |
Podíl notebooků |
Podíl dalších přenosných PC |
Růst 2008/2009 |
Latinská Amerika |
6,7 % |
4,8 % |
5,2 % |
64,8 % |
Čína |
18,6 % |
13,8 % |
14,9 % |
59,7 % |
Asia Pacific |
9,2 % |
11,5 % |
11 % |
53,2 % |
Japonsko |
6 % |
6,1% |
6,1 % |
20,9 % |
EMEA |
32,9 % |
33, 5% |
33,4 % |
14,8% |
Severní Amerika |
26,6 % |
30,2 % |
29,4 % |
6,9 % |
Celosvětově |
100 |
100 |
100 |
23 % |
Zdroj: DisplaySearch (srpen, 2009)