Tržní podíl netbooků podle analytiků letos překoná 26 % v Latinské Americe a 22 % v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika), nejnižší podíl se pak očekává v regionech Asie-Pacifik, Severní Amerika a Čína. Na rozvojových trzích jako je Latinská Amerika představují nízké ceny netbooků lepší dostupnost počítače pro mnoho zákazníků. V roce 2008 se 45 % netbooků prodalo na trzích regionu EMEA, zatímco pro letošní rok se očekává snížení na 40 %. To je i tak více, než podíl tohoto regionu na trhu s klasickými notebooky. Co dále stojí podle analytiků za růstem nového produktového segmentu? V mnoha regionech poskytovatelé telekomunikačních služeb nabízí výhodné ceny netbooků ke svým tarifům a službám, například v kombinaci s mobilním internetem (v ČR například T-Mobile). V Severní Americe tři největší poskytovatelé telekomunikačních služeb (AT&T, Spring a Verizon) netbooky nabízí za velmi agresivní ceny. Růst tržního podílu netbooků je podle DisplaySearch jedním z hlavních aspektů proč podle předběžných odhadů skončí meziroční růst prodeje notebooků téměř na nule. Dalším aspektem je také dramatické snížení poptávky firemních zákazníků. Firmy rychle reagovaly na zpomalení ekonomiky, a to mimo jiné snížením nákupů na poli IT. DisplaySearch věří, že za významné zpomalení B2B trhu může i to, že mnoho společností neupgradovalo z Windows XP na Visty. Vydání Windows 7 v říjnu tohoto roku s kombinací ekonomického zotavení by mohlo pomoci k prodeji notebooků do podniků, nicméně společnost DisplaySearch tento efekt neočekává před rokem 2010. „Netbookům se předpovídá, že budou pokračovat v posilování významné pozice na trhu. Nicméně velikost displeje těchto zařízení rychle vzrostla ze 7 a 8,9 na 10,1 palců a nyní s rozvojem 11,6 a 12palcových netbooků je jasné, že zákazníci budou kromě nízké váhy chtít i větší displej. I když netbooky vytvořily nový trh, naše výzkumy ukázaly, že je zákazníci převážně používají jako druhý počítač a nenahrazují jimi své notebooky," řekl John F. Jacobs, ředitel výzkumu na trhu notebooků ve společnosti DisplaySearch. Prodeje netbooků a notebooků v roce 2008 a odhad pro rok 2009 dle jednotlivých regionů (v milionech kusů). Trh 2008 Netbooky 2008 2009 2009 2008-2009 růst prodeje netbooků 2008-2009 růst prodeje notebooků 2008-2009 celkový růst trhu Japonsko 1,5 8,5 1,9 7,4 29,1 % -13 % -6,8 % Severní Amerika 3,7 40,3 8,8 39,9 136,9 % -1,1 % 10,6 % EMEA 7,3 51,4 13,3 46,7 80,6 % -9,1 % 2,2 % Čína 1,1 13 3,9 16 260,3 % 22,3 % 40,4 % Latinská Amerika 1 4,5 1,9 5,4 88,1 % 19,8 % 32,4 % Asie-Pacific 1,8 11,9 3 14,1 64,6 % 18,7 % 24,9 % Celkem 16,4 129,6 32,7 129,5 99,1 % -0,1 % 11,1% Zdroj: DisplaySearch Přečíst si můžete i další předpověď DisplaySearch, která se zaměřila právě na netbooky.
Notebooky
Netbooky
Notebooky