S ohledem na panující ekonomickou recesi někteří zákazníci dávají přednost levnějším netbooků před klasickými laptopy. Tato kanibalizace se projevuje především na snížených prodejích nejlevnějších laptopů základní třídy. Hlavní faktory pohánějící trh s mini-PC jsou ovšem především nízké průměrné pořizovací ceny a základní funkcionalita pokrývající potřeby většiny standardních uživatelů. Analytici společnosti DisplaySearch však očekávají, že se kupující po pominutí ekonomické recese opět vrátí k preferování lépe vybavených a dražších klasických laptopů.
Analytici z DisplaySearch pozorovali v předchozím období klesající cenu panelů, což umožnilo produkci netbooků nejprve s 8,9" namísto 7", a nyní s 10" namísto 8,9" displeji a jejich prodej za neměnnou cenu.
V DisplaySearch letos očekávají meziroční růst trhu s netbooky o 66 %. Podle analytiků se v roce 2009 prodá více než 27 milionů těchto jednotek. Trh s notebooky má přitom meziročně růst o pouhá 3 %, prodáno by mělo být přes 133 milionů klasických laptopů.
Předpověď růstu trhů s notebooky a netbooky v závislosti na regionu v letech 2008-2012 (Průměrná roční míra růstu, CAGR - Compound Annual Growth Rate)
Tržní segment |
APAC |
EMEA |
Čína |
Japonsko |
Latinská Amerika |
Severní Amerika |
WW |
Mini-Note PC (5.0" - 10.2") |
29.4% |
26.9% |
50.7% |
2.6% |
28.6% |
12.6% |
25.4% |
Notebooky (10.4" - 20.0") |
17.7% |
7.5% |
24.2% |
4.2% |
31.9% |
4.6% |
10.9% |
Kombinované |
19.5% |
10.7% |
27.1% |
4.0% |
31.3% |
5.4% |
13.0% |
Zdroj: DisplaySearch, Quarterly Notebook PC Shipment and Forecast Report, duben 2009
„S výjimkou Apple se všech 15 hlavních výrobců PC pustilo také do produkce mini-note PC. Zčásti kvůli konkurenční hrozbě ze strany Asusu a Aceru, ale také pro uspokojení poptávky po levných počítačích se základní funkcionalitou," řekl autor reportu a ředitel pro výzkum trhu s notebooky ze společnosti DisplaySearch John F. Jacobs.
„Trh s netbooky je v podstatě rozdělen do dvou hlavních kategorií: Na levná PC pro nastupující a vzdělávací trhy, a na lehká ultramobilní zařízení s pokročilou funkcionalitou, jíž vyžadují spotřebitelé a profesionálové.
Telekomunikační operátoři ve většině regionů mají ve své nabídce dotované netbooky, čímž pomáhají tlačit jejich ceny dolů. Adopci netbooků napomáhají také ISP v zemích s rozvojovými trhy, nebo 39 OEM výrobců z 29 zemí, kteří se zapojili do programu Classmate společnosti Intel a letos jeho prostřednictvím hodlají distribuovat celkem více jak 2 miliony těchto přístrojů," dodává Jacobs.