Čeští spotřebitelé ve srovnání s ostatními evropskými spotřebiteli citlivěji reagují na ceny a před nákupem vánočních dárků více vyhledávají informace a porovnávají zboží, zejména pak na Internetu.
Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte prováděném na reprezentativním vzorku 18 587 spotřebitelů v polovině letošního září.
Podle tohoto průzkumu loni nakupovalo vánoční dárky ve slevě 13 % českých spotřebitelů. Letos tak ale činí nebo hodlá činit více než čtvrtina dotázaných spotřebitelů (28 %).
„Ve srovnání s loňským rokem vzroste i podíl těch, kteří plánují vánoční dárek pořídit v levnějším obchodě,“ uvedl ve zprávě pro média Martin Tesař ze společnosti Deloitte, kde působí jako vedoucí partner oddělení auditu.
Jen necelá polovina dotázaných (46 %) je připravena utratit za vánoční dárky stejnou sumu, co loni. Deloitte očekává, že průměrná útrata za vánoční dárky českých spotřebitelů letos meziročně klesne o 6 % přibližně na 6 300 Kč. Polovinu útraty podle průzkumu budou tvořit vánoční dárky pro děti.
S vánočními nákupy letos začnou lidé v České republice oproti zbytku Evropy o něco dříve. Více než třetina (37 %) oslovených spotřebitelů uvedla, že plánuje začít s nákupy již nyní v listopadu. Češi se zároveň liší oproti ostatním Evropanům i v nižším zájmu kupovat vánoční dárky až po 24. prosinci v posledních zbývajících dnech roku.
Lidé by raději dostali nový počítač než smartphone či tablet
Podle průzkumu společnosti Deloitte se letos čeští spotřebitelé budou důkladněji zamýšlet nad výběrem vánočních dárků a budou obezřetnější při utrácení za ně. Co si nejvíce přejí obdarovávaní? Podle průzkumu nový počítač skončil až na čtvrtém místě. Přálo by si jej 33 % dotázaných.
Větší zájem je o finanční dary (47 %), knihy (38 %) s oblečení a obuv (34 %). Chytrý mobil si stejně jako dárek z oblasti cestování přeje 25 % dotázaných. Na žebříčku nejočekávanějších dárků následují tablety. Některý z nich by pod stromečkem rádo našlo 23 % dotázaných.
Nákupy na splátky letos nebudou pro spotřebitele lákavé
Oproti dřívějším letům v průzkumu čeští spotřebitelé vykazují menší ochotu si na dárky vypůjčit peníze. Jakoukoliv formu půjčky na vánoční dárky podle průzkumu Deloitte odmítají téměř dvě třetiny tuzemských spotřebitelů.
Od půjček v rámci rodiny přes spotřebitelské úvěry po úvěrové nabídky maloobchodníků. Nabídka nákupu na splátky nejen v internetových obchodech se tak letos podle průzkumu nesetká s takovým ohlasem jako dříve.
Věrnostní a slevové programy mohou podpořit prodej
Zatímco tedy na možnost nákupu na splátky letos má slyšet méně zákazníků, obliba věrnostních anebo slevových programů roste. Nadpoloviční většina dotázaných (56 %) uvedla, že věrností či slevové programy ovlivňují jejich rozhodování o nákupu.
Hlavním důvodem je možnost využít okamžité slevy či možnost si za věrnostní body pořídit dárky. Ne všechny spotřebitele ovšem věrnostní a slevové programy oslovují. Čtvrtina dotázaných uvedla, že při jejich rozhodování o nákupu je věrnostními či slevovými nákupy ovlivněna jen málo nebo vůbec.
Co z průzkumu vyplývá pro prodejce počítačů a elektroniky?
Podle průzkumu společnosti Deloitte v první řadě lze letos čekat menší tržby za nákup vánočních dárků. Jejich výši je však možné ovlivnit zvolením vhodné obchodní strategie pro předvánoční sezónu. Z průzkumu vyplývá, že u většiny zákazníků obchodníci s nabídkou nákupu na splátky nepochodí.
Pro nakupující letos bude důležitější cena, čemuž je vhodné přizpůsobit sortiment: zařadit do něj levnější alternativy dražších produktů a ve větší míře je propagovat. Prodej může pozitivně ovlivnit věrnostní či slevový program, který zákazníkům přinese okamžité výhody. Větší zájem také letos má být o zboží ve slevě.
Co se týče jednotlivých kategorií produktů, převažuje zájem o počítače nad zájmem o chytré mobily a tablety. Překvapivé je, že v průzkumu nejsou na prvních místech čtečky elektronických knih, přestože z různých zdrojů je slyšet jak velkým hitem v oblasti elektroniky o letošní vánoční sezóně budou.
Na závěr je třeba upozornit, že průzkum probíhal v září. Pozdější představení anebo uvedení do prodeje nových atraktivních produktů s Windows 8, nových tabletů (např. čtvrtý iPad, iPad Mini, Nexus 7, Nexus 10) či chytrých mobilů (mj. iPhone 5 nebo Nexus 4) mohlo preference změnit. Nicméně to jsou preference obdarovávaných. Darující hledí hlavně na cenu a žhavé podzimní novinky nejsou zrovna cenově nejdostupnějším zbožím.
Zdroj: Deloitte, ChannelWorld