Společnost Dell Technologies zveřejnila výsledky globálního průzkumu provedeného mezi studenty ve věku 16-23 let. Ten naznačil, že příslušníci generace Z rozumí technologiím a umí jejich potenciál využívat v práci i v běžném životě.
Mezi nejzásadnější závěry průzkumu patří odhalení, že 80 % těchto „digitálních domorodců“ má ambice pracovat s nejmodernějšími technologiemi. Z těchto respondentů se pak 38 % zajímá o kariéru v oblasti IT.
„Je prakticky daná věc, že digitální domorodci mají rozvinuté dovednosti v technologiích a práci s daty, přesto však překvapí, jakou úroveň digitální vyspělosti na pracoviště přinášejí,“ komentuje Danny Cobb, viceprezident pro technologické strategie v Dell Technologies.
Zároveň však zdůrazňuje, že se nejedná o generaci robotů. „Lidé z generace Z nevnímají technologie jen jako nástroj na podporu pokroků lidstva, ale také jako prostředek k vyrovnání rozdílů v přístupu k informacím,“ dodává.
Podle mladých nastává éra partnerství lidí a strojů
Mladé respondenty, kteří uvedli, že chtějí pracovat s nejmodernějšími technologiemi, vedle kariéry v IT láká i práce v oblasti kybernetické bezpečnosti (39 %) či práce ve výzkumu a vývoji technologií (46 %).
Dell Technologies uvádí, že 89 % dotazovaných si uvědomuje, že nastává éra partnerství lidí a strojů: 51 % respondentů je přesvědčeno, že lidé a stroje budou pracovat v propojených týmech, 38 % naopak stroje vidí jako nástroje, které budou lidé používat podle potřeby.
Průzkum také ukázal, že generace Z si je jistá svými technickými dovednostmi: 73 % dotázaných hodnotí svoji technologickou gramotnost jako dobrou nebo vynikající a 68 % se domnívá, že mají nadprůměrné programátorské schopnosti.
Celkem 77 % mladých z generace Z v průzkumu vyjádřilo ochotu fungovat v práci jako technologičtí mentoři, ovšem celých 94 % se obává, že pro tuto funkci nemají ty správné dovednosti a zkušenosti.
Technologicky zdatní, ale ne asociální
Dell Technologies zdůrazňuje, že i když příslušníci generace Z prakticky od narození zacházejí s elektronickými zařízeními a vyrůstají se sociálními sítěmi, touží zároveň o intenzivnějším lidském kontaktu na pracovišti.
Například 43 % respondentů upřednostňuje osobní rozhovor jako prostředek komunikace s kolegy. Následuje telefon s 21 %, naopak chatovací aplikace a SMS se umístily na chvostu. Celkem 82 % dotázaných se ovšem domnívá, že sociální sítě mohou být na pracovišti užitečné.
Zajímavým zjištěním průzkumu je také fakt, že 53 % příslušníků generace Z dává přednost docházení na pracoviště před prací z domova. Téměř tři pětiny (58 %) respondentů pak preferují pracovat v rámci týmu a nikoli jako samostatná jednotka.
Zdroj: Dell Technologies