David Buršík, Dynamic Mobile: Po čínských smartphonech roste poptávka a mají vyšší marži

4. 5. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Dynamic Mobile
O konkurenceschopnosti čínských smartphonů na českém trhu či o boji proti šedému dovozi a čínským e-shopům jsme mluvili s Davidem Buršíkem, jednatelem společnosti Dynamic Mobile, která do ČR dováží značky Zopo a Leagoo.

Proč si Dynamic Mobile (dříve Zopomobile) vybral právě smartphony značky Zopo a později Leagoo?

Je pro nás důležité dodat na trh kvalitu. Naší strategií není uvádět levné produkty za nízkou cenu. Smartphony a vlastně veškeré námi uváděné produkty před započetím prodeje totiž vždy důkladně testujeme. I díky tomu se nám daří držet vysokou kvalitu. Dalším důležitým bodem je připravenost značky růst, dobývání dalších trhů a schopnost plnit očekávání, ať už jde o výrobní kapacitu, zásobování náhradními díly, vývoj softwaru, uvolňování aktualizací nebo schopnost zareagovat na nějaký problém rychlou nápravou.

Nekanibalizují se mezi sebou základní modely Zopo v ceně do pěti tisíc korun s nabídkou Leagoo?

Mohlo by se zdát, že se tomu děje. Ale pokud se podíváte na portfolio produktů, tak tomu není. Každý výrobce má jinou filozofii, jiný design a jiné cílení. V konečném hledisku je vždy každý smartphone jedinečný a záleží tedy na konkrétních požadavcích spotřebitele, který mu bude lépe vyhovovat. Naopak v době, kdy jsme distribuovali pouze Zopo, jsme se setkávali s tím, že portfolio ne vždy obsahovalo telefon splňující nároky a požadavky každého uživatele.

Jak si Zopo a Leagoo stojí na tuzemském trhu v porovnání s „A značkami“ a dalšími čínskými značkami?

V porovnání s „A brandy“ jsou to zatím menší alternativní značky, což se ale neustále vyvíjí a mění ve prospěch Zopo, Leagoo a případně dalších „B značek“. Mnoho lidí si již uvědomuje, že nabídnou stejnou, či spíše vzhledem k dané cenové kategorii i dokonce lepší kvalitu, než zavedené značky předních nadnárodních společností a nechce se jim připlácet pouze za „logo“. Pokud bychom je porovnávali s čínskou konkurencí, potom si stojí lépe. Částečně je to právě díky tomu, že výrobce roste kontinuálně a kontrolovaně a trhy, na kterých působí.

Jakou roli hraje Dynamic Mobile v „kontrolovaném“ růstu?

Naší velkou přidanou hodnotou jsou zkušenosti týmu v oblasti technické podpory a řešení dalších problémů. Takže prodejci a koncoví zákazníci získají kompletní servis a nemusí řešit případné problémy, jak tomu může být u jiných značek. Samozřejmostí jsou české manuály, správné nabíječky, CE certifikáty či vysílací frekvence a funkčnost GPS navigace.

Mohou Leagoo a Zopo konkurovat velkým čínským značkám, jako jsou Huawei, Lenovo, či Xiaomi jinak než cenou?

Konkurují jim kvalitou, odladěností softwaru a vlastně i technologicky. Budu se opakovat, ale musím to říci znovu. Vybíráme mezi mnoha výrobci smartphonů jen ty nejlepší a nejkvalitnější a ti potom rozhodně mohou konkurovat po všech stránkách velkým zavedeným značkám. Dynamic Mobile následně dodá kvalitní podporu pro náš trh včetně záručního a pozáručního servisu, poprodejní a prodejní podpory a marketingových aktivit.

Dokázal byste srovnat marži z prodeje vámi distribuovaných smartphonů s „A značkami“ a velkými čínskými značkami?

Svoje marže si výrobci, prodejci i distributoři hlídají. Obecně však naše marže oproti „A značkám“, ale i velkým čínským značkám jsou vyšší. Dosáhli jsme toho i díky velmi striktní cenové politice. U našich značek neustále hlídáme ceny. Dbáme na to, aby si svoji marži mohl užít každý v řetězci: výrobce – distributor – prodejce. To znamená, že nedáváme prostor přeprodejcům, aby podrazili cenu díky tomu, že naše telefony prodávají z obýváku a vnímají tento druh obchodu jako formu přivýdělku.

Proč by se vlastně mělo vyplatit prodejcům soustředit se na levné čínské smartphony?

Protože mezi zákazníky roste výrazně poptávka a na čínských smartphonech navíc mají lepší marži. U telefonů z naší distribuce si pak velmi hlídáme kvalitu a dodržujeme všechny zákonné stránky distribuce. Samozřejmostí je také marketingová podpora, od propagace a zvyšování povědomí o značce, po možnost poskytnout prodejcům marketingové materiály do jejich prodejen.

Na čínských e-shopech se dnes dají telefony Zopo a Leagoo koupit za poloviční ceny (vč. dopravy) než v českém e-shopu. Vnímáte je jako konkurenci?

S tímto tvrzením nesouhlasím. Pokud vezmete seriózní a ověřený čínský e-shop a připočtete k telefonu DPH, které by měl každý při dovozu uhradit, dostanete se vždy na úroveň doporučených koncových cen, za které jsou smartphony v tuzemsku prodávány. My cenovou politiku konzultujeme přímo s výrobcem a máme možnost ji ovlivnit. Do budoucna naopak čekáme, že se situace otočí a čínské e-shopy budou po přičtení DPH téměř vždy dražší než české doporučené maloobchodní ceny.

Jaké jsou podle vás důvody proto, že zákazníci očividně citliví na cenu kupují superlevné smartphony od lokálních prodejců? Jazyková bariéra, rychlost dodání a snazší/rychlejší reklamace?

Prodejci a vlastně i zákazníci si již uvědomují nespornou výhodu oproti nákupu z čínských e-shopů, kterou je dvouletá záruka, možnost záručního i pozáručního servisu, kvalitní prodejní i poprodejní podpora, rychlost dodání a vstřícnost. Zkuste komunikovat o reklamaci s prodejcem v čínském e-shopu či smartphone dokonce vrátit… Čínský e-shop se nemusí řídit žádným občanským zákoníkem a spotřebitelé jsou tak plně vydáni na jejich milost.

Jakou hrozbu pro vaše značky lokálně představuje šedý dovoz? Řeší vůbec zákazník citlivý na cenu, jestli jde o českou distribuci, a jaká je reputace prodejce?

Šedý dovoz je něco, co tu bylo a bude. Proto s ním počítáme i my a řešíme ho. Výrobce nám i zde vychází maximálně vstříc a díky oboustranné spolupráci toto do značné míry lze kontrolovat. Nicméně u nově zavedeného Leagoo, ceny a naši marži tlačíme tak nízko, že pro šedý dovoz prostor prostě nezbývá.

Jaký potenciál vidíte v čínských smartphonech? Neobáváte se, že relativně neznámé značky potká stejný osud jako řadu čínských značek tabletů poté, co skončil jejich boom?

ICTS24

To, že řadu značek potká osud, o kterém mluvíte je velmi pravděpodobné. Nicméně naše společnost se toho neobává, jelikož klademe velký důraz právě na výběr značky, kterou zařazujeme do distribuce. Musíme si uvědomit, že v Číně vznikly další až stovky výrobců telefonů a my jsme z nich na náš trh vybrali zatím pouze dva, dle našeho názoru nejstabilnější, nejefektivnější s nejkvalitnějšími produkty. Známe například i vlastnickou strukturu společností a kdo jejich založení a růst financoval. V čínských smartphonech vidíme velký potenciál, což již teď dokazují i čísla a rychlost růstu tohoto segmentu.

Zdroj: ChannelWorld

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících