Údaje společnosti Datart ukazují, že trh s elektronikou v České republice opět začíná mírně růst, úrovně z roku 2022 ovšem ještě stále nedosahuje. Velký dopad na trh letos měly globální sportovní akce, které urychlily produktovou obměnu v segmentu televizorů.
„Na trhu s elektronikou vidíme ve srovnání s loňským rokem mírný růst. Stále však nedosahuje úrovně roku 2022, oproti kterému vloni došlo ke znatelnému propadu,“ vysvětluje obchodní ředitel Datartu Jan Pospíšil.
Trhem hýbá počasí
Velmi specifické byly z pohledu spotřebitelských trendů poslední měsíce, během kterých sehrálo stěžejní roli počasí. Červencové a srpnové vlny vytrvalých veder vedly k výraznému nárůstu poptávky po mobilních klimatizacích, ochlazovačích a větrácích.
Neméně významný dopad pak měly na nákupní chování Čechů i přívalové deště a rozsáhlé záplavy posledních dní. V souvislosti s nimi Datart zaznamenal významný nárůst poptávky po mnoha produktových kategoriích.
Mezi nejvíce žádané zboží tak aktuálně patří čerpadla, odvlhčovače a svítilny. V meziročním srovnání se v tomto nevlídném období zároveň téměř zdvojnásobily prodeje powerbank.
V hlavní roli sport
Jedním ze segmentů, v němž podle dat Datartu došlo v letošním roce k překvapivě výraznému nárůstu zájmu mezi spotřebiteli, jsou televizory. Zčásti lze tento trend přičíst zintenzivňujícímu se konkurenčnímu boji mezi výrobci, díky němuž postupně klesají ceny špičkových technologií.
Zásadním impulsem motivujícím zákazníky k nákupu nových televizorů však podle Jana Pospíšila bylo mimořádné množství velkých sportovních akcí, které se od začátku roku konaly.
Kde naopak Datart zaznamenal mírný pokles poptávky, je segment notebooků. To i navzdory poměrně významnému rozmachu technologií spojených s využíváním nástrojů umělé inteligence.
Nákupy i pro radost
V posledních měsících naopak sleduje růst prodejů chytrých telefonů, nositelné elektroniky či automatických kávovarů. Nezanedbatelný růst zájmu zákazníků pak Datart aktuálně eviduje také v oblasti zábavy a zejména pak gamingu.
„Krize, které v několika posledních několika letech výrazně zatížily peněženky českých domácností, pomalu odeznívají, a lidé se tak postupně osmělují a sahají i po produktech, které neřeší jen nějakou akutní potřebu, ale primárně slouží k zábavě,“ shrnuje Pospíšil.
„Vzhledem k tomu, že teď nastává období velkých prodejních akcí, jako jsou Dny Marianne či Black Friday, a blíží se vánoční období, očekáváme, že poptávka po těchto produktech bude ve zbylých měsících tohoto roku dále stoupat,“ dodává.
Zdroj: Datart