Z průzkumu agentury Data Collect pro operátora O2 vyplývá, že by si řada Čechů přála najít pod vánočním stromečkem elektroniku. Velký zájem je například o nové chytré telefony nebo tablety, ale i o televize, navigace, počítače nebo čtečky.
Nejčastěji po chytrých zařízeních touží nejmladší generace (věková skupina 15-24 let), kde si je přeje 36 % respondentů. Telefon by však pod stromečkem chtěla najít i téměř pětina z nejstarší kategorie respondentů (55 let a více), přičemž jen jeden ze tří by se spokojil s klasickým mobilem místo chytrého. Nepřekvapí, že u mladších generací by se s „hloupým“ telefonem spokojila jen 2 až 4 %.
Jak už to však na Štědrý den občas bývá, řadu respondentů čeká zklamání. Průzkum se totiž ptal i na to, co budou Češi nadělovat, a výsledky například ukázaly, že zatímco 21 % respondentů touží po chytrém telefonu, jen 9 % se jej chystá jako dárek skutečně koupit.
Podobný poměr přejících si a nadělujících se vyskytuje i u dalších kategorií elektroniky – s výjimkou klasického mobilního telefonu vždy „ostrouhá“ nejméně polovina těch, kteří si napsali Ježíškovi o tablet, kameru, přehrávač, počítač a další elektroniku.
Tabulka 1 – Co si Češi přejí
Kategorie |
Celkem |
Muži |
Ženy |
Televize, navigace, počítač, čtečka |
26 % |
33 % |
20 % |
Chytrý telefon |
21 % |
25 % |
18 % |
Tablet |
15 % |
17 % |
14 % |
Digitální kamera, fotoaparát, MP3/4, iPod |
11 % |
14 % |
8 % |
Běžný mobilní telefon |
4 % |
3 % |
4 % |
Zdroj: O2
Tabulka 2 – Co budou Češi nadělovat
Kategorie |
Celkem |
Muži |
Ženy |
Chytrý telefon |
9 % |
12 % |
7 % |
Televize, navigace, počítač, čtečka |
9 % |
10 % |
8 % |
Tablet |
7 % |
9 % |
6 % |
Digitální kamera, fotoaparát, MP3/4, iPod |
4 % |
5 % |
4 % |
Běžný mobilní telefon |
4 % |
5 % |
3 % |
Průzkumu se zúčastnilo 1053 respondentů, z toho 536 žen a 517 mužů.
Zdroj: O2