Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) má již 77 % českých domácností přístup k internetu a zvyšuje se také podíl těch, kteří přes internet nakupují. V letošním druhém čtvrtletí uvedlo 4,5 milionu Čechů starších 16 let, že v posledním roce alespoň jednou nakoupili na internetu.
Zatímco ženy nakupují přes internet hlavně oblečení a obuv, potraviny a drogerii, hračky a stolní hry nebo knihy, noviny a časopisy, muži si v e-shopech pořizuhí zejména elektroniku a sportovní potřeby. Stále více lidí využívá e-shopy také ke koupi potravin. Od roku 2010 vzrostl podíl lidí nakupujících jídlo přes internet z necelého 1 % na 11 %.
„E-shopová velmoc“ stále zaostává za průměrem
ČSÚ však dodává, že ve srovnání s Evropou jsou Češi v nakupování na internetu stále mírně pod průměrem. Zatímco Čechů vloni nakoupilo on-line 47 %, v EU šlo v průměru o 55 % lidí. Nejvíce nakupují na internetu Britové (83 %) a Dánové (82 %).
Kromě nakupování využívají Češi internet i za účelem správy svých financí. Ve druhém čtvrtletí tohoto roku používalo internetové bankovnictví 52 % dospělých. Stále platí, že nejvíce lidí na internetu posílá e-maily, nicméně většina lidí věnuje čas strávený na síti také vyhledáváním informací o zboží a službách nebo čtení on-line zpráv.
Sociální sítě používá 44 % jednotlivců, přičemž nejvíce jich je mezi mladými ve věku od 16 do 24 let (93 %). Poměrně málo jsou zatím využívány nové on-line služby spolujízdy nebo sdílení ubytování. Ubytování od soukromých osob si přes internet v letošním roce sjednala 4 % Čechů a jen přibližně polovina z nich k tomu použila specializované platformy.
Zdroj: ČSÚ