ČSÚ: Přes internet nakupuje elektroniku sotva čtvrtina českých uživatelů

2. 12. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Sergey Nivens - Fotolia.com
Komplexní studie Českého statistického úřadu mapuje způsoby a účely užívání internetu mezi českou populací.

Po článku popisujícím obecnou rozšířenost počítačů a internetových připojení v ČR přinášíme shrnutí další sekce studie Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci v roce 2013 od Českého statistického úřadu. Tentokrát se zaměříme na konkrétnější téma – odkud a z čeho se připojujeme na internet, co tam děláme a co tam nakupujeme.

Všude dobře, doma nejlíp

Nejčastějším místem, kde používáme internet, jsou naše domovy. V pohodlí domova internet v roce 2013 využívaly více než dvě třetiny české populace (96 % uživatelů internetu), zatímco v práci se připojovalo jen 34 % uživatelů.

Více než polovina uživatelů internetu uvedla, že pro soukromé účely využívá internet maximálně pět hodin za týden. Téměř 40 % uživatelů internetu na něm stráví 5 až 20 hodin týdně a pouze 8 % více než 20 hodin týdně. Obecně lze říci, že delší dobu strávenou na internetu pro soukromé účely uváděli muži než ženy a mladší věkové skupiny.

Komunikace, informace, zábava a bankovnictví

Jednoznačně nejoblíbenější činností provozovanou na internetu pro soukromé účely je komunikace. Téměř 94 % uživatelů internetu jej používá k zasílání a přijímání e-mailů. Téměř polovina uživatelů internetu využívá sociální sítě.

Zatímco využívání e-mailu je napříč všemi věkovými skupinami vyrovnané a ani napříč socioekonomickými skupinami obyvatelstva nejsou patrné dramatické rozdíly, účast v sociálních sítích jednoznačně převládá u mladších věkových skupin a mezi studenty. V nejmladší věkové skupině jsou sociální sítě používány dvakrát více než u osob ve věku 25-54 let.

Největší část uživatelů internetu vyhledávala informace o zboží a službách, cestování a ubytování a o zdraví. Informace na internetu obecně častěji vyhledávaly ženy než muži.

V rámci dalších činností provozovaných na internetu je velmi rozšířené používání internetového bankovnictví. Ve 2. čtvrtletí roku 2013 jej používalo 3,4 mil jednotlivců (téměř 40 % dospělé populace a 56 % uživatelů internetu), přičemž největší podíl je mezi osobami ve 25 až 54 let.

Mezi uživateli internetu ve věkové skupině 65 až 74 let je stejný podíl uživatelů internetového bankovnictví jako mezi mladými uživateli internetu ve věku 16 až 24 let.

Graf 1: Aktivity vykonávané jednotlivci na internetu (% uživatelů internetu)

Polovina uživatelů nakupuje přes internet

Ve 2. čtvrtletí roku 2013 uvedly téměř 3 miliony Čechů, tedy 49 % z celkového počtu uživatelů internetu, že v uplynulých 12 měsících nakoupili přes internet.

Mezi nakupujícími nepatrně převažovaly ženy nad muži. Nejčastěji přes internet nakupují vysokoškoláci a osoby ve věku 25–34 let. Zvláštní skupinou jsou pak ženy na rodičovské dovolené, těch přes internet nakupuje zhruba 55 % (převážně však jiné zboží než ICT a CE).

Asi pětina osob (62 % těch, kteří nakoupili v posledních 12 měsících přes internet) pak také uvedla, že nakoupila přes nějaký slevový portál.

Elektroniku na internetu nakupuje sotva čtvrtina českých uživatelů (23,2 %). Nejčastěji uváděným zbožím nakupovaným přes internet je oblečení a obuv (47 %) a vstupenky na kulturní či sportovní akce (36 %). Mezi další zboží, které se těší oblibě nakupujících přes internet, patří kosmetika a zdravotnické prostředky (dohromady 25 %), sportovní potřeby (22 %), knihy a časopisy (necelých 17 %), letenky či jízdenky (16 %) a ubytování (15 %).

Graf 2: Zboží nakoupené přes internet (% jednotlivců, kteří nakoupili v posledních 12 měsících přes internet)

 

Za zboží nakoupené přes internet pak přímo prostřednictvím internetu zaplatila polovina osob. Při osobním odběru pak zboží platilo 73 % těch, kteří nakoupili přes internet. Devět z deseti nakupujících přes internet pak uvedlo, že nakoupilo zboží od dodavatele z České republiky.

Graf 3 Jednotlivci nakupující přes internet (% jednotlivců v dané socio-demografické skupině)

Mobilní internet vede u mladých

Ke službám internetu přistupovala v roce 2013 prostřednictvím mobilního telefonu pětina dospělé populace a 15 % Čechů se připojovalo k internetu mimo domov či pracoviště z notebooku či netbooku, necelá 2 % pak z tabletu.

Připojení z přenosných zařízení k internetu je častější u mladých osob do 35 let. Z mobilního telefonu se k internetu připojuje polovina jednotlivců ve věku 16-24 let.

bitcoin školení listopad 24

Uživatelé mobilního internetu se připojují nejčastěji každý den či skoro každý den. Nejčastěji jej využívají k přijímání a posílání e-mailů, čtení on-line zpráv, novin a časopisů a k účasti v sociálních sítích.

Zdroj: ČSÚ

Čtěte dále

Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě