ČSÚ: Počítač i internet má více než 6 z 10 českých domácností

30. 11. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © nyul - Fotolia.com
Český statistický úřad na tiskové konferenci představil výsledky dotazování v českých domácnostech. Kolik z nich má počítač a jaký a jak nakupují elektroniku na internetu?

Téměř dvě třetiny českých domácností měly ve druhém čtvrtletí letošního roku doma k dispozici osobní počítač (65 %) a jen o něco méně (62 %) jich bylo připojeno k internetu.  Za pět let počet domácností vybavených počítačem vzrostl o 1,2 milionu (o 77 %). Nárůst vybavení internetem dosáhl 125 % na 1,4 milionu.

Polovina z domácností s počítačem používá notebook nebo netbook a téměř čtvrtina má doma dva a více počítačů. Vybavení přenosnými počítači za posledních pět let výrazně vzrostlo, neboť v roce 2006 jej mělo k dispozici 7 % všech domácností, o pět let později už to byla třetina domácností.

Nejméně jsou počítačem vybaveny domácnosti s nejnižším příjmem (27 %), kdežto v domácnostech s nejvyšším příjmem nalezneme počítač v 94 % případů. Domácnosti s nejnižším příjmem však vykazují v posledních letech vyšší růst pořízení počítače.

Nejpoužívanější informační a komunikační technologií užívanou jednotlivci je v současnosti podle výsledků dotazování mobilní telefon. Podle údajů ČSÚ jej využívá 94 % lidí starších 16 let. Dvě třetiny dospělé populace používaly osobní počítač a téměř všichni uživatelé osobního počítače (98 %) pak využívali také internet.

Co brání 100% připojení k internetu?

Domácnosti bez přístupu k internetu (1,6 mil. domácností) uváděly jako nejčastější důvod, že internet nepotřebují (69 % z domácností bez připojení), dále že s ním neumějí pracovat (přes 30 %), že jim připadají pořizovací náklady příliš vysoké (25 %) a že je vysoká i cena připojení (17 %).

Do roku 2006 převládalo v českých domácnostech pomalé připojení prostřednictvím vytáčené telefonní linky (42 % domácností s přístupem na internet), v současnosti se tímto způsobem připojují sotva 4 % domácností s internetem. Nejčastěji se české domácnosti na rozdíl od většiny ostatních zemí EU  připojují přes Wi-Fi (51 % domácností s internetem). Menší nárůst podílu zaznamenalo ADSL (na 22 %), které předehnalo ještě méně rostoucí kabelové připojení (21 %).

Graf: Domácnosti s připojením k internetu podle typu připojení (% domácností s připojením k internetu)

Domácnosti s připojením k internetu podle připojení
Zdroj: ČSÚ, 2011

Nakupování elektroniky přes internet

Ve 2. čtvrtletí roku 2011 uvedlo 28 % z celkového počtu obyvatel ČR a 43 % z celkového počtu uživatelů internetu, že nakoupilo v uplynulých dvanácti měsících přes internet. Přitom z pohledu potenciálních způsobů platby je zajímavá informace, že 42 % internetových uživatelů používá také internetové bankovnictví. Informace o zboží a službách si pak na internetu hledá 79 % uživatelů.

Z uživatelů internetu jich 19 % on-line nakoupilo elektroniku, 13 % bílou techniku a 12 % mobily a příslušenství. Za telekomunikační služby utrácelo přes internet 10 % uživatelů.

Graf: Zboží nakoupené přes internet (% jednotlivců, kteří nakoupili v posledních 12 měsících přes internet)

Graf: Zboží nakoupené přes internet (% jednotlivců, kteří nakoupili v posledních 12 měsících přes internet)

Zdroj: ČSÚ, 2011

Za elektroniku a kancelářskou techniku utrácejí na internetu výrazně více muži (28 % uživatelů) než ženy (8,5 % uživatelek). Nakupují je spíše lidé starší 25 let a mezi vyššími věkovými kategoriemi se struktura se zájem neliší.

U bílé techniky a elektrospotřebičů pro domácnost se poměr snižuje na 14,3 % uživatelů mužského a 11,3 % uživatelů ženského pohlaví. S rostoucím věkem roste i zastoupení nakupujících.

Naopak u on-line zákazníků mobilních telefonů a jejich příslušenství převládá věková skupina 16-24 let a dále zastoupení klesá. Mobily na internetu podobně jako elektroniku nakupují muži více než ženy.

bitcoin školení listopad 24

Šetření se uskutečnilo ve druhém čtvrtletí roku 2011 a zúčastnilo se jej 4 742 domácností (9 262 jednotlivců). Jako technika dotazování byl použit osobní rozhovor s respondentem s využitím počítače (CAPI).

Podrobné výsledky průzkumu včetně dalšího členění na cílové skupiny naleznete na webu Českého statistického úřadu.

Zdroj: ČSÚ

Čtěte dále

Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?