ČSÚ: České firmy se připojují hlavně přes DSL, svůj web nemá čtvrtina

9. 1. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © ra2 studio - Fotolia.com
Připojení k internetu využívá podle šetření Českého statistického úřadu naprostá většina podniků. Jakou technologii připojení používají, jak komunikují s veřejnou správou a co umí jejich weby?

Naprostá většina českých podniků (96,3 %) využívala v lednu 2011 připojení k internetu.  Za posledních pět let se tento podíl nemění. Necelá polovina podniků (46 %) používala k šíření internetu v prostorách svých budov bezdrátové připojení.

Pevné vysokorychlostní připojení používalo na začátku roku 2011 téměř 89 % firem, přičemž jej používají téměř všechny velké podniky. Meziročně podíl vzrostl o tři procentní body.

Čtvrtina podniků s více než deseti zaměstnanci používá mobilní vysokorychlostní připojení pomocí 3G modemu nebo mobilního telefonu. O rok dříve jej využívalo pouze 18 % těchto firem. Nejrozšířenější je mobilní připojení v odvětví peněžnictví a pojišťovnictví (cca 60 %), nejméně rozšířené je v ubytování, stravování a pohostinství (cca 10 %).

DSL vede

Z použitých technologií jsou nejvíce využívány DSL připojení (55 % podniků), více než třetina (38 %) podniků pak využívá WiFi či WiMAX.  Digitální okruh telekomunikačních operátorů si pro připojení pronajímalo 14 podniků a optikou se připojovala 4 % firem.

Oba poslední typy jsou výrazně více zastoupeny mezi velkými podniky, pronajatý digitální okruh jich využívá více než polovina (56 %) a optické připojení používá čtvrtina (26 %).

Nejčastěji si podniky platí za rychlost mezi 2-9,9 Mb/s (48 %), necelá třetina (20 %) se připojuje rychlostí 10-99,9 Mb/s a 7 % používá připojení s rychlostí nad 100 Mb/s.

Čtvrtina podniků volá přes VoIP

Podle dotazování z ledna 2011 používaly české podniky internet nejčastěji k bankovním a finančním službám typu internetového bankovnictví (89 %). Internetovou telefonii, tzv. VoIP používala čtvrtina (25 %) a školení a zdělávání zaměstnanců formou e-learningu pak 15 % firem. Podstatně větší využití VoIP a e-learningu lze vidět u firem s více než 250 zaměstnanci.


Graf 1: Účel použití internetu v podnikatelském sektoru ČR, leden 2011

Účel použití internetu v podnikatelském sektoru ČR, leden 2011

Zdroj: ČSÚ


Polovina podniků využívá úplné elektronické podání formulářů veřejné správě

Podle dotazování v lednu 2011 internet ve vztahu k veřejné správě použilo alespoň jednou 94 % firem. Nejčastěji podniky hledají informace na webech úřadů (82 %). Formulář si pak z webu veřejné správy stáhlo 79 % firem a 63 % jej vyplnilo on-line. Více než polovina firem (51 %) k odeslání dokumentů použila datové schránky.

Úplné elektronické podání využilo v roce 2010 celkem 48 % podniků. Elektronickou přihlášku do výběrového řízení si podalo 19 % velkých, 17 % středních a 11 % malých podniků.

Jako omezující při elektronické komunikaci s veřejnou správou firmy považují stálou nutnost poštovní korespondence nebo osobního kontaktu (53 %) a přílišnou komplikovanost a náročnost elektronických řízení (46 %). Slabé stránky a mezery k vylepšení, jsou tak zcela jasné.

Necelá čtvrtina českých firem nemá svůj web

Na začátku roku 2011 provozovalo vlastní webové stránky 78 % podniků, přitom před pěti lety byl podíl 70 %. Obsah vytváří 62 % firem externím dodavatelem, a stejně tak necelá polovina si nechává weby spravovat externě.

ČSÚ konstatuje, že firemní prezentace prostřednictvím vlastních webových stránek je pro většinu středních a velkých firem již samozřejmostí. V odvětvích jako je např. ubytování nebo činnost cestovních agentur a kanceláří platí, že téměř všechny i měnní firmy s 10- 49 zaměstnanci mají vlastní webové stránky. Cizojazyčnou verzi nalezneme přibližně u čtyř pětin firem a certifikát o bezpečnosti uvádí na svých webech asi desetina podniků.

Nadpoloviční většina firemních webů (58 %) umožňuje prohlížení produktů či služeb a jejich cen. Třetina podnikových stránek umožňuje také produkt objednat či rezervovat, což o rok dříve umožňovala jen čtvrtina. Čtvrtina firem (třetina webových stránek) poskytuje on-line zákaznickou podporu a více než desetina (11 %) nabízí možnost konfigurovat si výrobek či službu dle požadavků.

V západních zemích poměrně běžná možnost on-line platby se u českých firemních webů vyskytuje ve 4,5 % případů a sledování stavu zakázky umožňuje 6 % webových stránek.


Graf 2: Vybrané on-line služby na webových stránkách podniků v ČR, leden 2010 a 2011

Vybrané on-line služby na webových stránkách podniků v ČR, leden 2010 a 2011

Zdroj: ČSÚ


bitcoin_skoleni

Šetření o využívání ICT v podnikatelském sektoru provedl Český statistický úřad na začátku roku 2011 na výběrovém souboru 8 073 firem. Dotazovány byly právnické a fyzické osoby s 10 a více zaměstnanými osobami ve vybraných odvětvích ekonomické činnosti.


Zdroj: ČSÚ

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci