Společnost Context zveřejnila výsledky západoevropského trhu PC a tabletů za poslední tři měsíce roku 2014. Trh PC v tomto období zaznamenal solidní růst o 19,9 %, zatímco ve posledním kvartálu 2013 klesal o 3,3 %.
Stejným tempem, o 20 %, vyrostl trh v České republice.
Context uvádí, že největší zásluhu na růstu měli spotřebitelé a notebooky. B2C prodej během čtvrtletí vyrostl o 23,9 % a prodej notebooků o 23,4 %. Naopak prodej B2B rostl „jen“ o 14,9 % a prodej desktopů o 10,9 %.
Poptávka díky levným notebookům
Úspěch spotřebitelského segmentu podle Contextu stojí na vánočních sezóně a široké nabídce levných notebooků. Svůj vliv však měla i nepříznivá čísla z roku 2013, která podle analytiků „zakulatila“ celkové meziroční srovnání.
Prodej do podniků se podle Contextu zpomalil v reakci na konec tzv. „XP efektu“, tedy nahrazování starých systémů s Windows XP. Ten byl cítit v předešlých kvartálech loňského roku.
Popularita hybridních zařízení (např. 2 v 1) podle Contextu roste. Zatímco v posledním kvartálu 2013 tvořila tato zařízení 4,6 % spotřebitelských PC, v roce 2014 to bylo již 10,2 %.
Zdarma celoroční předplatné 4 časopisů a vstupenky na CeBIT: stačí hlasovat pro IT výrobce a distributory roku 2014. Hlasujte zde.
„Posun směrem k levným notebooků, který byl patrný již ve třetím kvartálu 2014, ještě zintenzivněl během vánoční sezóny. Spotřebitelé měli k dispozici široký výběr low-endových notebooků za velmi příznivé ceny, částečně díky zařízením s operačním systémem Windows with Bing,“ uvedla Marie-Christine Pygottová, analytička Contextu.
„V důsledku toho se 27,4 % prodaných notebooků nacházelo v cenové kategorii do 250 dolarů, zatímco v posledním čtvrtletí roku 2013 to bylo jen 8,3 %," dodala Pygottová.
Tabletům se nedařilo
Jiná situace panovala v segmentu tabletů. Zatímco během vánoční sezóny roku 2013 trh tabletů vyrostl o 38 %, v roce 2014 trh naopak poklesl o 9,2 %. Prodej tabletů s Androidem poklesl v posledním kvartálu 2014 o 21,9 %, prodej iPadů mírně povyrosl o 4,5 %.
Dařilo se i tabletům s Windows, jejichž tržní podíl vyrostl z 1 % z konce roku 2013 na 6,1 %.
Srovnání vývoje trhů ve vybraných zemích
- Česká republika: 20 %
- Dánsko: 9,1 %
- Francie: 26,4 %
- Itálie: 15,4 %
- Německo: 13,8 %
- Nizozemí: 31,6 %
- Polsko: 3,6 %
- Spojené království: 24,8%
- Španělsko: 40,9 %
- Švédsko: 11,3 %
- Švýcarsko: -1,9 %
Zdroj: Context