Průzkumu Context ChannelWatch analytické společnosti Context se zúčastnilo celkem 782 respondentů reprezentujících lokální prodejní kanály (resellery, VAR, retail a e-tail).
Poskytli odpovědi, které mapují jejich přístup k nákupu i prodeji ICT produktů a služeb na českém a slovenském trhu.
Docházejí mobilitě síly?
Osm z deseti dotázaných prodejců očekává, že v celkovém součtu pro ně letošní rok dopadne stejně jako loňský a jen 13 % optimisticky uvádí lepší výsledky. Na druhou stranu hůře by na tom mělo být jen zbylých pár procent.
Jedním z hlavních hybatelů trhu IT je mobilita, která má největší vliv na segment počítačů. Ačkoliv devět z deseti respondentů prodává, respektive má zájem prodávat nějaký typ mobilních zařízení, polovina předpokládá, že v dalších dvou letech budou mobilní technologie generovat maximálně desetinu jejich příjmů.
Více než třetina dotázaných dokonce uvedla, že se mobilní technologie nebudou vůbec podílet na produktech, které jim zajistí výhledově nějaké výnosy. Pouze 18 % partnerů optimisticky očekává, že jim mobilita zajistí v dalších dvou letech více než 30 % výnosů.
Graf: Jakou část vašich výnosů budou během následujících dvou let tvořit mobilní technologie?
Analytici společnosti Context to vysvětlují tím, že prodeje tabletů zpomalují a notebooky již dosáhly svého vrcholu. To znamená, že prodejci musejí hledat nové oblasti růstu. Mobilita je důležitá pro udržení příjmů, ale pro vytvoření a podporu rozmachu bude nutné objevit nové oblasti, uvádí Context.
Na druhou stranu aktuálně mobilita hraje v prodejních kanálech stále významnou roli. Notebooky nadále patří mezi mobilní zařízení, která přinášejí resellerům největší prodeje (uvedly je dvě třetiny respondentů). Těsně za nimi se umísťují tablety (63 %), které pak dotahují smartphony (57 %).$NL$
Také ultrabooky si již vydobyly své místo na trhu, avšak jejich vyšší cena logicky brzdí masovější kusové prodeje. Výrazněji na nich vydělává necelá čtvrtina prodejců. Podobně jsou na tom také hybridní zařízení, která hrají významnou roli v prodeji u necelé desetiny respondentů. Ukazuje to také, že dražší zařízení s vyšší užitnou hodnotou je složitější zákazníkovi prezentovat. Kdo to však dokáže, vydělá.
Graf: Která zařízení nejvíce pohánějí prodeje
Co se bude prodávat do firem?
Když ještě zůstaneme u mobilních technologií, zajímavý je pohled českých a slovenských obchodních partnerů na to, jaké úhlopříčky budou nejprodávanější ve firemním segmentu. Z dotazování Contextu vyplývá, že největšímu zájmu se budou těšit zařízení s úhlopříčkou 14‘‘ a větší (39 %). Hned za nimi se pak umísťují praktičtější verze se 13‘‘ displejem (34 %).
Čím menší úhlopříčka, tím menší prodeje do firem u ní reselleři očekávají. Pouze čtvrtina z nich předvídá primární zájem o zařízení s displejem velikosti 10–11,6‘‘ a jen nepatrná dvě procenta pak dominanci malých osmipalcových tabletů.
S prodejem mobilních zařízení do organizací úzce souvisí také problematika jejich zabezpečení. Pro představu, necelých 40 % respondentů v průzkumu uvedlo, že adresují projekty zaměřené na zabezpečení mobilních zařízení ve firmách. Z toho 90 % tvoří nepřekvapivě malé a střední společnosti, 8 % pak střední a dvě procenta velké podniky.
Kde vidíte příležitosti?
Asi každý by chtěl vědět, na co vsadit, aby udržel profitabilní byznys i v dalších letech. Nakolik se odlišují všeobecné IT trendy vyhlašované analytiky od pohledu resellerů, kteří se orientují podle dalších informací a dění na trhu?
Od analytiků často slýcháme jako hlavní potenciál růstu cloud, mobilitu či velká data. Nekonečně omílaným tématem ze všech stran je poskytování služeb, které v konečném důsledku vidí jako největší příležitost růstu i reselleři. Z produktových kategorií za nimi těsně následují oblasti jako bezpečnost, networking, obnova po havárii, mobilita a případně storage a servery.
Graf: Ve které produkt. kategorii vidíte největší příležitost růstu
Velká data a cloud jsou mezi zmiňovanými příležitostmi neutrálně někde uprostřed. Co však prodejní kanály zmiňují nejméně často? Velmi okrajově vidí respondenti potenciál v kategoriích, jako jsou POS terminály a digital signage, BYOD, velkoformátové displeje nebo managed print services.
Přitom právě MPS považuje 38 % těch, kteří se věnují oblasti tisku, za velmi důležitou součást svého byznysu. Jenže když se Context ptá, co právě tito reselleři prodávají, většina odpovědí uvádí tradiční náklady na stránku (77 %). Obecně se spravovaným tiskovým službám věnuje desetina dotázaných partnerů a 13 % pak outsourcuje tisk. Tyto statistiky je však třeba brát s rezervou kvůli celkové velikosti vzorku respondentů.
Zdroj: ChannelWorld (data: Context)