Podle analýzy společnosti Context došlo na počátku čtvrtého kvartálu k silnému nárůstu podílu PC s Windows 10 v západoevropské distribuci. Během dvou a půl týdne na začátku října prošlo distribučními kanály celkem 187 tisíc zařízení s „desítkami“. Novým systémem bylo vybaveno 34,5 % PC s předinstalovanými edicemi Windows Home a 14,7 % zařízení s edicemi Pro.
HP, Acer, Lenovo, Asus a Toshiba byly mezi výrobci, kteří během prvních říjnových týdnů vypustili do distribuce nejvíce zařízení s Windows 10 Home. Drtivou většinu (92 %) těchto zařízení tvořily notebooky, přičemž 13 % z nich spadalo do kategorie konvertibilních zařízení.
Nejvíce PC s firemní edicí Windows 10 Pro vypustily do světa společnosti HP, Fujitsu a Lenovo. Tato zařízení zahrnovala desktopy, notebooky i pracovní stanice, přičemž většina z nich byla vybavena verzí systému umožňující downgrade na Windows 7.
Starší generace si vedly i čtyřikrát lépe
Context si však všímá, že navzdory prudkému nárůstu na počátku čtvrtého kvartálu byl podíl PC s nejnovějšími Windows nižší než u předchozích generací systému, zejména u edice Home. Pro srovnání – Windows Vista Home byly tři měsíce od spuštění předinstalované na 67 % všech nových PC, Windows 7 Home na 76 % a Windows 8 Home dokonce na 83 %.
U podnikové edice systému roste podíl nejnovější generace vždy pomaleji než u té spotřebitelské, ale přesto – například Windows 7 Pro se daly po třech měsících od uvedení najít na 63 % všech nových podnikových PC. „Desítky“ nedosáhly ani na čtvrtinu tohoto podílu.
Context uvádí hned několik možných příčin pomalejšího nástupu nového systému. Svou roli podle něj hraje skutečnost, že pro řadu uživatelů jsou Windows 10 dostupné formou bezplatného upgradu. Zřejmě nepomohlo ani to, že výrobci dostali nový systém později než tomu bylo u předchozích generací, a situaci nepřispívaji ani velké skladové zásoby starších PC.
Zdroj: Context