Společnost Context zveřejnila meziroční srovnání evropských prodejů tabletů podle způsobu připojení k internetu.
Ze šetření, prováděného v 18 zemích včetně České republiky a Slovenska, vyplynulo, že prodeje tabletů vybavených 3G technologií se ve srovnání prvních kvartálů 2013 a 2014 propadly téměř na polovinu.
Za ty peníze to nestojí
Přestože průměrná cena 3G tabletu poklesla v západní Evropě z 271 na 181 eur, zákazníci podle Contextu vyslali k výrobcům jasný signál o preferenci modelů vybavených pouze Wi-Fi. Důvod je prostý – cena.
„Je jisté, že rozšířené používání Wi-Fi v domácnostech a rostoucí počet bezplatných hotspotů ovlivnily rozhodování zákazníků,“ uvedla Marie-Christine Pygottová, senior analytička Contextu.
„Pokud se před ně postaví prémiový 3G nebo 4G model, za které si někteří výrobci přirážejí až 25 %, dají zákazníci najevo, že jim to jednoduše nestojí za to .“
V prvním čtvrtletí 2013 bylo 59 % prodaných tabletů vybaveno pouze Wi-Fi, 27 % mělo 3G modem a 14 % se umělo připojit i ke 4G sítím. V letošním prvním čtvrtletí se tyto podíly změnily na 73 %, 12 %, resp. 15 %. Prodeje 4G tabletů meziročně vyrostly o 10 %.
Češi šli proti proudu, Slovensko následovalo trend
K největšímu propadu došlo ve Spojeném královstvím, kde se prodej 3G zařízení propadl o 82 %. Silně tato kategorie poklesla i ve Francii (o 72 %), Německu (o 58 %) nebo Španělsku (o 49 %).
Na druhou stranu, v některých zemí došlo naopak k růstu prodeje 3G tabletů – ve Švédsku o 45 % a v Itálii dokonce o 102 %.
U dalších zemí Context poskytl pouze meziroční srovnání podílu prodaných tabletů vybavených Wi-Fi a 3G nebo 4G připojením. V České republice byl v prvním kvartálu 2013 poměr 75:25 ve prospěch Wi-Fi zařízení, ale v letošním prvním čtvrtletí se stav změnil na 65:35. Na rozdíl od jiných zemí u nás tedy 3G/4G tablety v nemilost neupadly.
Naopak na Slovensku se poměr změnil v souladu s evropským trendem z loňských 63:37 na letošních 75:25.
Zdroj: Context