Česká obchodní inspekce (ČOI) zveřejnila výsledky kontrol internetových obchodů v prvním kvartálu roku 2015, které ukázaly, že řada e-shopů ještě neprovedla změny, které od 1. 1. 2014 přinesl nový občanský zákoník.
E-shopy podle ČOI stále informují spotřebitele o reklamačních podmínkách, možnosti odstoupení od kupní smlouvy a dalších právech dle již neplatného občanského zákoníku.
V období od 1. 1. do 31. 3. bylo zkontrolováno celkem 350 e-shopů. Inspektoři se zaměřili především na plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele a dalších předpisů.
Nedostatky bylo zjištěny při 279 kontrolách, což představuje 79,7 % z celkového počtu kontrol, a ČOI za ně rozdala pokuty celkem za milion korun.
Špatné informace, případně málo informací
Nejčastěji porušovaným právním předpisem v rámci kontrolní akce byl zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jehož porušení bylo zjištěno v 464 případech.
Největší podíl na zjištěných nedostatcích mělo použití nekalých obchodních praktik (§§ 4 a 5), konkrétně klamavých obchodních praktik (§ 5/1), které byly prokázány celkem ve 233 případech.
Druhou nejčastěji porušovanou povinností kontrolovaných osob bylo neposkytnutí řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění spotřebiteli (§ 13), a to ve 143 případech.
Třetím nejčastějším prohřeškem bylo nesplnění formálních náležitostí při vyřizování reklamací (§ 19), které inspektoři zjistili při 49 kontrolách.
Tabulka - Kontroly internetových obchodů v 1. čtvrtletí 2015
Inspektorát |
počet kontrol |
kontroly se zjištěním |
zjištěná porušení v % |
Středočeský a Praha |
58 |
30 |
51,7 % |
Jihočeský a Vysočina |
31 |
24 |
77,4 % |
Plzeňský a Karlovarský |
39 |
33 |
84,6 % |
Ústecký a Liberecký |
39 |
37 |
94,9 % |
Královéhradecký a Pardubický |
53 |
46 |
86,8 % |
Jihomoravský a Zlínský |
59 |
48 |
81,4 % |
Moravskoslezský a Olomoucký |
71 |
61 |
85,9 % |
Celkem |
350 |
279 |
79,7 % |
Zdroj: Česká obchodní inspekce