Jen díky analytickým nástrojům můžete vědět, zda například změna grafiky, funkcí nebo sortimentu fungovala nebo ne. Samozřejmě se to týká i vyhodnocování marketingových kampaní a jednotlivých nástrojů. Pouze tak zjistíte, zda funguje komunikace na sociálních sítích nebo PPC reklama. Zároveň se poučíte ze svých chyb a nebudete je opakovat.
Většina e-shopových řešení má nějaký modul sledující data týkající se průtoku zboží. Často můžete sledovat objednávky, obrat nebo zjistit nejprodávanější zboží. Většina e-shopařů současně využívá nástroj Google Analytics, který je zcela zdarma a zajistí dostatek dat. Abyste se v údajích neztratili, soustřeďte se na jen na ta důležitá data. Co vlastně potřebuje vědět?
U návštěvnosti e-shopu je velmi důležité sledovat, který zdroj přivedl nejvíce lidí a jaká je konverze (návštěvník, který skutečně nakoupil).
Míra opuštění pak ukazuje, kolik lidí přišlo na vaše stránky pouze jednou a jak dlouhou tam byli. Obvyklá míra opuštění e-shopů se pohybuje kolem 25- 50 %. Pokud je to více, pak zdroj, ze kterého lidé přicházejí, pravděpodobně oslovuje nesprávnou cílovou skupinu.
V případě, že je celková míra opuštění vysoká, zvažte revizi svého internetového obchodu. Sledujte také, který zdroj vám přináší nejvíce tržeb, největší objednávky a největší poměr konverze. Podle toho můžete efektivně řídit například PPC reklamu.
Abyste měli správná čísla, je nutné s daty pracovat obezřetně a vyvarovat se chyb. Data sbírejte dlouhodoběji, porovnávejte stejné časové úseky i celkový měřený úsek. Posilujte silné zdroje ziskovosti a nacházejte slabá místa a cesty ke zlepšení těch méně výkonných.
Zákazníky byste rozhodně neměli brát jako celek, ale segmentovat je do skupin, které pak oslovujte cíleně. Při hodnocení dat používejte selský rozum a data z webu dávejte do spojitosti s účetnictvím a prosperováním firmy.
Nezapomínejte také, že na webu změříte jen on-line dění, nereflektuje to například vrácené zboží, zákaznický servis, zásoby na skladě atd.
Se sbíráním dat a analýzou začněte co nejdříve. Pokročilou analytiku nechte na starost profesionálům, kteří znají limity měřících nástrojů a dokáží pracovat s velkým objemem dat. Nesnažte se pochopit všechny data, která získáte, soustřeďte se jen na ta, která potřebujete. Jinak se v informacích ztratíte.
Autor je CEO společnosti Shoptet.cz.