Co podle resellera hýbe trhem počítačů

21. 3. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor:
Nakupování na internetu se na českém trhu stalo poměrně běžnou záležitostí a v oblasti elektroniky a počítačů dvojnásob. Mnoho prodejců se trendu přizpůsobilo a vedle kamenné prodejny začali nabízet své portfolio také na internetu. Co však prodejci, kteří zvolili opačný postup?

Každý kdo prodává počítače, již určitě slyšel o firmách, které nemají prodejny, ale spíše výdejny počítačů. Mohou to být větší internetoví prodejci, jejichž reklama bombarduje potenciální zákazníky, a o garážových projektech mnohdy řízených doslova „z obýváku“ bez vlastního skladu nemluvě. Tyto firmy podle mého názoru degradují prodej počítačů a nedělají dobré jméno nám tradičním resellerům výpočetní techniky.

Proč? Ony „výdejny“ počítačových dílů a sestav bych přirovnal k prodeji rohlíků a krabicového mléka. Nikde žádný odborný poradce, vystavené vzorky, žádná možnost osahat si produkty, o které má zákazník zájem. Prostě jen výdej objednaného zboží, které si případně zákazník mohl vybrat na počítači přímo na místě.

Netvrdím, že to platí zcela obecně. Největší e-tailové obchody již často nabízí výstavní prostory i se školenými poradci. Jedná se však většinou o jednu či dvě prodejny obvykle situované přímo v místě centrály, tedy velkého města. Pobočky v ostatních částech České republiky pak fungují pouze jako zmíněné výdejny.

A pak se stává, že k nám do prodejny přijde paní, důkladně si nechá poradit, který notebook či počítač by pro její potřeby byl vhodný a jaké příslušenství a periferie by k němu využila. V kamenném obchodě si ho vyzkouší, zjistí cenu a pak hurá do e-shopu.

Nelze ji za to vinit, má samozřejmě právo vybrat kde a jak nakoupí. Potom však vyvstává otázka, zda je tento přístup morální a zda by za tuto předprodejní službu a konzultace neměla platit. Slyšel jsem, že v některých státech je zpoplatnění již zavedeno. Pokud chce nakupovat přes internet, neměla by přes něj řešit i konzultace?

Samozřejmě se nám zákazníci vrátí, ať už na opravy, instalace softwaru či další odborné práce. Jen nyní, když jsou masírováni reklamními kampaněmi a krátkozrace myslí pouze na pořizovací cenu, nám tržby klesají.

A kde vidím problém? Dokud výrobci a dodavatelé budou přistupovat na podmínky těchto „hromadných výdejen“ výpočetní techniky na úkor menších prodejců, tak se situace na trhu nezmění.

ICTS24


Autor proniká do tajů IT a internetu už od roku 1995. Své první zkušenosti nasbíral u PC 486 a operačního systému MS-DOS 6.2. V té době také ukončil zaměstnání mistra údržby a prošel několika pozicemi v tuzemských IT firmách. Aktuálně pracuje jako technik, prodejce a nákupčí v kamenném obchodu zaměřeném na prodej informačních technologií.

 

Čtěte dále

Gartner: Držte si klobouky, investice do IT v Evropě příští rok vyrostou o 8,7 %
Gartner: Držte si klobouky, investice do IT v Evropě příští rok vyrostou o 8,7 %
DPD rozšiřuje síť výdejních míst o pobočky České pošty
DPD rozšiřuje síť výdejních míst o pobočky České pošty
Check Point: Počet kyberútoků dosáhl historického maxima, vzrostl o 75 %
Check Point: Počet kyberútoků dosáhl historického maxima, vzrostl o 75 %
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost