V České republice jsou ceny v internetových obchodech nižší a u kamenných prodejců vyšší, než je průměr Evropské unie. Stejně je na tom Maďarsko a Slovensko. Vyplývá to z loňského průzkumu agentury Civic Consulting pro Evropskou komisi.
„Potěšující je, že z průzkumu vyplynulo, že ceny na českém internetu jsou nižší, než je průměr EU, a proto se mohou české internetové obchody stát oblíbeným nákupním cílem zahraničních zákazníků,“ komentuje výsledky průzkumu Jitka Součková, marketingová ředitelka českého e-shopu Kasa.cz.
Z průzkumu dále vyplynulo, že 18 % zákazníků hledá informace o produktu a cenách u kamenných prodejců, aby posléze nakoupili on-line. Opačný postup, tedy informace on-line - nákup offline, volí v průměru 15 % nakupujících.
Dle studie utratí v České republice na internetu 5 000 až 12 500 Kč ročně 29 % lidí (průměr EU je 27 %) a 12 500 až 25 000 Kč pak 25 % (průměr EU je 19 %). Průměrný roční internetový účet činí v České republice 20 800 Kč, přičemž medián je 11 500 Kč. Průměrný účet v rámci celé Evropské unie činí 23 500 korun a medián je 11 000 korun.
V EU převažuje platba kartou, v ČR dobírka
Z průzkumu dále vyplynulo, že v rámci celé Evropské unie zákazníci nejčastěji platí kartou (63 %), následují on-line platby (36 %), bankovní převod (31 %) a dobírka (20 %). V České republice zákazníci nejvíce využívají dobírku (68 %), bankovní převod (61 %), platební karty (30 %) a on-line platby (14 %).
Slováci houfně nakupují v českých e-shopech
V cizině nakupuje po internetu 19 % Čechů a 59 % Slováků. Češi pro on-line nákup v zahraničí nejčastěji volí Německo (24 %) a USA (23 %), Slováci nejvíce nakupují v ČR (59 %), Německu a Velké Británii (15 %).
Průzkum realizovala agentura Civic Consulting pro Evropskou komisi v 27 zemích Evropské unie. Cenové srovnání provedla v 17 zemích včetně České republiky a Slovenska.
Zdroj: Kasa.cz