Spotřebitelé se stále více zajímají o to, jak společnosti nakládají s jejich osobními údaji a jak je chránění před zneužitím. Podle celosvětového průzkumu společnosti Cisco roste počet lidí, kteří ochranu svého soukromí a osobních dat aktivně sledují.
Nebojíme se odejít
Téměř polovina respondentů (46 %) se domnívá, že není schopna chránit své osobní údaje. K nejčastěji uváděným důvodům patří fakt, že neví, jak společnosti s jejich daty pracují, dále pak nutnost souhlasit s poskytnutím dat pro objednání služby či produktu.
Současně s tím roste počet lidí, kteří se o způsob, jakým je nakládáno s jejich daty, aktivně zajímají. Téměř třetina (32 %) respondentů uvedla, že jim záleží na soukromí, jsou ochotni v zájmu jeho ochrany jednat nebo dokonce již jednali.
Konkrétně tím, že odešli od svého dodavatele. Tento razantnější krok zvolili nejčastěji u sociálních sítí (33 %) a internetových providerů (28 %), ale nespokojenost vedla také u 19 % respondentů k odchodu od obchodníka a v 18 % případů k volbě jiné banky.
Zajímají se hlavně mladší
Aktivní ve směru ochrany svých osobních dat jsou především mladší lidé. Ve skupině 25 až 34 let se o užití svých osobních údajů aktivně zajímá 44 % respondentů, zatímco ve skupině nad 75 let se o nakládání se svými daty zajímalo pouze 14 % dotazovaných.
Existence zákonů o ochraně osobních údajů je podle studie vnímána velmi pozitivně, ale povědomí o těchto normách zůstává relativně nízké. Jen 43 % z celkového počtu dotazovaných ale ví, že v jejich zemi je ochrana osobních údajů zaštítěna právní úpravou.
Bez kompromisů
Navzdory probíhající pandemii lidé nechtějí omezit ochranu svého soukromí. Většina spotřebitelů (62 %) v souvislosti pandemií odmítá jaké omezení ochrany osobních údajů nebo připouští jen malé uvolnění v této oblasti.
Pouze 41 % dotazovaných by souhlasilo se zveřejněním informace, že jsou nakažení. Pouze polovina respondentů schvaluje trasování. A zhruba 60 % tázaných souhlasí s kontrolu údajů o očkování před vstupem na pracoviště.
Spotřebitelé se staví vlažně k využívání umělé inteligence (AI). Umělá inteligence se stále častěji zapojuje do lidských životů. AI má potenciál využívat zákaznická data ke zlepšení mnoha oblastí života, nejen v nabídce zboří, ale třeba i ve zdravotnictví.
Zdroj: Cisco