Společnost Cisco představila pět oblastí, které se díky posunu nových technologií v roce 2020 dočkají výrazných změn. Odhaduje například, že zákaznickou věrnost začne nahrazovat věrnost aplikacím a že tlak na byznysové znalosti bude ještě vyšší.
Nutnost budovat internet pro budoucnost
Cisco uvádí, že digitální transformace klade na dnešní internetovou infrastrukturu nároky na hranici jejích možností a brzy při dalších inovacích začneme narážet na její limity. V této souvislosti bude proto potřeba vyvinout internet budoucnosti.
Společnost předpovídá, že do roku 2023 bude k internetu připojeno 49 miliard zařízení. V příštím desetiletí budeme svědky vzniku a rozvoje řady pokročilých technologií – od VR a AR přes streamování videa v 16K po AI, 5G, adaptivní a prediktivní kybernetickou bezpečnost, autonomní vozidla a inteligentní IoT.
Podle Ciska budou ale neméně důležité i aplikace a technologie, které dosud nebyly vynalezeny a které povedou k nárůstu komplexity a požadavků přesahujícímu schopnosti dnešní internetové infrastruktury.
Internetová infrastruktura bude muset být rychlejší, lépe škálovatelná, hospodárnější a jednodušší na správu a zabezpečení. Cisco v této souvislosti představilo plán na vybudování internetu pro příští desetiletí; jádrem této strategie jsou investice do vývoje čipů, optiky a softwaru, které umožní vyhovět budoucím nárokům.
Věrnost aplikacím namísto věrnosti značce
Společnost dále uvádí, že jedním ze základních atributů firem je dnes způsob, jakým vstupují do interakce se zákazníky. Většinou se jedná o digitální interakci, a to buď prostřednictvím aplikace nebo internetové stránky.
Výzkum společnosti AppDynamics odhalil, že většina lidí považuje digitální služby nedílnou součástí svých životům. Na druhou stranu jsou schopné se rychle obrátit zády ke značkám, jejichž aplikace nenabízí dostatečný komfort a užitek.
Z průzkumu totiž vyplynulo, že v případě problémů s výkonem spotřebitelé rychle odchází ke konkurenci (49 %), případně od služby nebo značky aktivně odrazují ostatní uživatele (63 %), aniž by dali firmě šanci na zlepšení.
Cisco proto upozorňuje, že firmy budou muset letos i v následujících letech pamatovat na to, že digitální spotřebitel netoleruje nic jiného než jednoduchost, rychlost a maximální komfort. Extrémně důležitá proto bude schopnost analyzovat data o výkonu aplikací v reálném čase a okamžitě reagovat na případné problémy.
Hledání hrozeb a nulová důvěra
Cisco naznačuje, že v době, kdy kybernetický zločin narostl do takových rozměrů, že národním hospodářstvím po celém světě působí třikrát větší škody než přírodní katastrofy, neustále stoupají nároky na zabezpečení.
Reaktivní přístup k zabezpečení, který většinou pouze reaguje na problémy, které začnou ovlivňovat systémy, již podle společnosti nedostačuje. Podniky si musí zvyknout na novou realitu „nulové důvěry“, aby dokázaly čelit hrozbám.
Vedle modelu nulové důvěry, založeném na principu nedůvěry vůči čemukoli uvnitř i vně síťového perimetru, bude hrát stále důležitější roli i aktivní vyhledávání hrozeb. To totiž často zjistí existenci zranitelností, které si vyžádají nová bezpečnostní pravidla.
Síťové trendy: cesta k sítím řízeným záměrem
Společnost Cisco dále upozorňuje na důležitost sítí, které jsou pro firmy klíčovým faktorem při návrhu nových aplikací, zabezpečování dat, transformaci infrastruktury a zefektivňování týmové spolupráce.
Důležitou další fází vývoje jsou softwarově definované sítě (SDN), které však podle Ciska nejsou konečným stádiem, ale důležitým krokem na nevyhnutelné cestě síťové infrastruktury k sítím řízeným záměrem (IBN).
Jedná se o systémy, které využívají umělou inteligenci a strojové učení k předpovídání dalších kroků, detekování a automatickému řešení anomálií, blokování bezpečnostních hrozeb a ke svému vývoji a učení.
Z průzkumu společnosti vyplynulo, že 42 % IT manažerů a síťových stratégů má technologii SDN zavedenou alespoň v jedné doméně. Pouhá 4 % respondentů se přitom domnívají, že jsou jejich sítě dnes skutečně řízené záměrem.
Technologové se však dle Ciska shodují, že sítě řízené záměrem budou v blízké budoucnosti hrát důležitější roli, přičemž 78 % se domnívá, že se jejich sítě během dvou let posunou směrem k orientaci na služby a řízení záměrem. Jen 35 % respondentů si myslí, že jejich sítě budou za tuto dobu plně řízené záměrem.
V IT se nejvíce projeví nedostatek obchodních dovedností
Z 600 IT a obchodních manažerů, které ve svém průzkumu společnost Cisco oslovila, 93 % uvedlo, že pociťuje tak závažný nedostatek kvalifikovaných pracovních sil, že to zpomaluje obchodní transformaci jejich podniků.
Co se však mění, je povaha nežádanějších rolí. Nejvíce stoupá poptávka po rolích souvisejících s nejdůležitějšími oblastmi růstu, jako je datová věda nebo umělá inteligence. IT se tak podle Ciska musí změnit z „vykonavatele objednávek“ na strategického partnera.
V průzkumu se respondenti shodli, že největším problémem IT lídrů je nedostatek obchodního ducha. Pro IT i obchodní manažery je proto nejvyšší prioritou v oblasti personálního řízení nábor pracovníků, kteří disponují jak technickými, tak obchodními dovednostmi.
Zdroj: Cisco