Společnost Cisco ve svém reportu Global Networking Trends uvádí, že model poskytování IT prostředků ve formě služby (aaS) již prokázal své přednosti například v případě softwaru (SaaS), cloudu (CaaS) nebo řešení pro koncové uživatele.
V tomto kontextu proto předpovídá, že bouřlivý rozvoj čeká využití řešení „síť jako služba (NaaS)“. Jedná se o cloudový model založený na účtování podle spotřeby, který uživatelům umožňuje provozovat síť, aniž by museli vlastnit, budovat nebo udržovat vlastní infrastrukturu.
Podle Ciska dokáže plně nahradit klasický fyzický model se všemi přepínači, směrovači a dalším hardwarem. Síť a všechny její funkce si uživatel najímá formou předplatného, díky čemuž odpadají náklady na příslušný hardware, ale také na správu.
Nasazení NaaS uvolní ruce IT pro strategické úkoly
Respondenti výzkumu uvedli, že hlavními problémy, které řešili v oblasti podnikových sítí v letošním roce byly reakce na narušení provozu (45 %) a přizpůsobování novým obchodním potřebám (40 %).
Zároveň se 46 % respondentů domnívá, že by jim nasazení NaaS uvolnilo IT pracovníkům ruce, aby mohli věnovat více času strategickým úkolům a podnikové transformaci.
Významnou motivací pro mnoho manažerů IT je trvalý přístup k nejnovějším síťovým funkcím a technologiím (35 %). IT týmy, které přejdou na NaaS, již nemusí čekat na úplný cyklus obnovy technologií.
Většina (75 %) manažerů IT na celém světě navíc souhlasí nebo rozhodně souhlasí s tím, že koncept NaaS poskytne IT týmům příležitost rozvíjet své dovednosti a umožní jim inovovat.
Správný čas na NaaS
Průzkum dále ukázal, že 49 % manažerů IT a 57 % správců sítí se domnívá, že nejvhodnější chvíle pro přechod na NaaS nastává při modernizaci nebo obnově síťové infrastruktury, kdy se hledají inovativní technologie.
Více než třetina manažerů IT (36 %) tvrdí, že již má zavedená řešení NaaS, ale při bližším dotazu uvádějí značnou šíři různých definic. To naznačuje, že ne všichni tuto novou technologii zcela chápou.
Dotázaní se naopak obávají, zda NaaS dokáže do budoucna podporovat dnes nepředvídané požadavky (30 %) a také vyjadřují strach ze ztráty kontroly nad bezpečností (26 %). Často byly jako problém uváděny také náklady a narušení provozu způsobené přechodem (28 %).
Zdroj: Cisco