Společnost Cisco zveřejnila Index připravenosti na AI, jenž vychází z průzkumu mezi více než 8 000 firmami s 500 a více zaměstnanci ve třiceti zemích. Z výsledků vyplynulo, že na nasazení a využití AI je plně připraveno jen 14 % firem. Naopak více než polovinu firem podle analytiků zastihlo hodnocení jako částečně nebo zcela nepřipravené.
Cisco přitom upozorňuje, že závod o aplikaci umělé inteligence je již v plném proudu. Přes 60 % firem se totiž bojí, že budou mít vážné problémy, pokud se jim v průběhu příštích dvanácti měsíců nepodaří implementovat AI strategii.
Máte pocit, že je vaše firma připravená na implementaci AI?
Česko, země přání
Index hodnotil připravenost respondentů na umělou inteligenci v šesti klíčových pilířích: strategie, infrastruktura, data, talent, řízení a kultura. Připravenost firem v jednotlivých pilířích byla vyhodnocena na čtyřstupňové škále: Pacesetters (plně připravení), Chasers (středně připravení), Followers (omezeně připravení), Laggards (nepřipravení).
V celkovém hodnocení se na nejvyšší úroveň Pacesetters dostalo již zmiňovaných 14 % firem. Necelá polovina (48 %) společností získala nálepku Followers a 4 % firem nejsou na zavedení AI nachystána vůbec.
„Celosvětová studie Cisco ukázala, že více než polovina firem není na AI připravena. V Česku je situace pravděpodobně ještě horší a rychle na tom asi nic nezmění ani přání vlády udělat z AI jednu ze strategických oblastí rozvoje,“ uvedl ke studii technický ředitel české pobočky Cisco Pavel Křižanovský.
Infrastruktura a data
Cisco upozorňuje, že nasazení AI do firemní infrastruktury přinese ve většině případů zvýšení výkonových a výpočetních nároků. Pouze 17 % firem ale disponuje flexibilními sítěmi, které jsou schopny tuto zátěž plně zvládnout. Infrastruktura 30 % respondentů je středně připravena a u 8 % společností jejich sítě požadavkům AI vůbec nevyhovují.
Index dále odhalil, přestože data představují základní klíč k provozu a fungování většiny AI nástrojů, vykázaly právě v oblasti dat firmy celkově vůbec nejslabší výsledky. Průzkum mimo jiné odhalil, že více než čtyři pětiny firem se potýkají s roztříštěnými, neuspořádanými daty a s existencí datových sil.
Tomu pak podle analytiků odpovídá hodnocení v datové oblasti: 17 % plně připravených, 30 % středně připravených, 40 % omezeně připravených a 17 % nepřipravených.
Zaměstnanci a dovednosti
Nasazení AI podle společnosti Cisco představuje také výzvu směrem k zaměstnancům. Fenomén AI je ne vždy přijímán s nadšením, a navíc vyžaduje od pracovníků také nové dovednosti.
Téměř třetina firem v průzkumu uvedla, že jejich zaměstnanci nahlížejí na AI s nedůvěrou nebo se jejímu zavádění dokonce brání. AI Readiness Index přitom konstatuje, že plně připravené na AI jsou týmy jen u 17 % společností.
Přes 40 procent firem (přesně 41 %) pak z hlediska dovedností zaměstnanců patří mezi Followers a 6 % podniků nemá pracovníky připraveny vůbec.
Firemní kultura a řízení
Pouze 2 procenta společností ve výzkumu výslovně uvedla, že se přijetí AI brání. Přesto ale AI Readiness Index konstatuje, že pouze v 9 % případů odpovídá firemní kultura éře AI. Naopak 13 % firem z tohoto hlediska patří k nepřipraveným a 38 % k omezeně připraveným.
Rychlost nástupu umělé inteligence podle odborníků názorně dokumentuje i pohled na to, jak společnosti zavádějí pravidla a zásady nasazení a používání AI do své firemní politiky. Více než tři čtvrtiny respondentů uvedly, že jejich společnost zatím nepřijala pro AI komplexní zásady a nemá tak dořešeny například otázky transparentnosti dat, algoritmů nebo ochrany osobních údajů.
Více než polovina dotazovaných společností nemá své řídicí procesy adaptovány na prostředí umělé inteligence (45 % omezeně připravených, 11 % nepřipravených), pouze 17 % firem je připravených a 27 % středně připravených.
Zdroj: Cisco