Společnost Cisco zveřejnila studii s názvem Cisco Data Privacy Benchmark Study, podle níž se ochrana osobních dat zákazníků stala klíčovým prvkem obchodních strategií firem.
Nezbytnost odpovědně nakládat s údaji o spotřebitelích podle analýzy totiž diktuje firmám fakt, že 94 % zákazníků nenakoupí u společnosti, která dostatečně nechrání jejich data. Studie ale zároveň ukázala, že investice do ochrany osobních dat už nevynucuje jen legislativa a tlak spotřebitelů, ale přináší reálné úspory a zisky.
„Přístup organizace k ochraně soukromí má mnohem více dopadů než samotné dodržování předpisů. Investice do soukromí zvyšuje obchodní hodnotu v oblasti prodeje, zabezpečení, provozu, a co je nejdůležitější, důvěry,“ řekl Dev Stahlkopf, výkonný viceprezident a chief legal officer ve společnosti Cisco.
Investice rostou a vynášejí
Letošní studie potvrdila, že navzdory zhoršené ekonomické situaci ovlivněné nejprve covidem a následně konfliktem a Ukrajině, firmy zvyšují investice do ochrany soukromí svých zákazníků. V průměru vzrostla tato položka z 1,2 milionu dolarů ročně (2019) na 2,7 milionu dolarů v roce 2022.
Tyto náklady přitom podle Ciska nelze považovat za utopené peníze. Více než 70 % dotázaných organizací uvedlo, že z investic do ochrany soukromí získávají „významné“ nebo „velmi významné“ výhody.
Mezi ně patří například budování důvěry u zákazníků, snižování zpoždění prodeje nebo zmírňování ztrát v důsledku narušení dat. V průměru přitom návratnost dosahuje 1,8násobku původních výdajů.
Vnímání soukromí se rozchází
Studie ovšem podle společnosti Cisco odhalila až propastný rozdíl mezi tím, jak si opatření k ochraně soukromí zákazníků vykládají firmy, a tím, co očekávají přímo spotřebitelé.
Například pro spotřebitele je v oblasti ochrany jejich údajů imperativem transparentnost ohledně toho, jak je s jejich daty nakládáno. Transparentnost označuje za nejvyšší prioritu 39 % spotřebitelů. Naopak zástupci firem uvedli jako nejdůležitější dodržování příslušných zákonů (30 % respondentů).
Ještě výrazněji je podle analytiků tento rozpor mezi „firemním“ a „zákaznickým“ pohledem vidět u nástrojů, které pro zpracování spotřebitelských dat používají umělou inteligenci.
Zatímco 96 % organizací v průzkumu vyjádřilo přesvědčení, že s AI nakládají odpovědně a s etickými standardy, které zákazníci očekávají, sami spotřebitelé mají v 60 % obavy, jak jsou jejich údaje v AI využívány.
Tři čtvrtiny dotázaných spotřebitelů vidí cestu k posílení jejich důvěry v používání AI celkem jednoduše: firmy by jim měly poskytnout možnost se od služeb využívajících nástroje AI odhlásit. Identickou možnost odhlášení od služeb AI však jako efektivní nástroj pro zvýšení důvěryhodnosti AI vnímá jen pětina firem.
Zdroj: Cisco