ChannelWorld byl hlavním mediálním partnerem pražské zastávky letošního turné společnosti Red Hat s názvem Red Hat Forum 2014. Po dopoledním programu, jehož shrnutí naleznete v samostatné reportáži, jsme zasedli k rozhovoru s regionálním manažerem Red Hatu pro region CEE Chrisem Rockým a Ivetou Babulenkovou, která má na starost prodej a partnerskou síť Red Hatu v České republice a na Slovensku.
Během rozhovoru jsme dotkli řady témat, od filosofie open-source softwaru, přes Michaela Della, konkurenční výhody Red Hatu a transformace IT, až po postavení Red Hatu na českém a slovenském trhu a práci s partnery.
Kolik firem v České republice a na Slovensku v současnosti využívá některá z řešení Red Hatu?
Chris Rocki (ChR): Bohužel jsme právě v tichém období, takže nemohu hovořit konkrétních o číslech, výsledcích a počtech. Můžeme ale mluvit o společnostech, které souhlasily s tím, aby je Red Hat uváděl jako reference. O tom ale ví více Iveta.
Iveta Babulenková (IB): Snad mohu říct, že nějakou subskripci od Red Hatu mají v ČR stovky společností. Pokud jde o vertikály, jdeme stejnou cestou jako pobočky Red Hatu v jiných zemích. Máme tradičně velmi silné zastoupení ve finančním sektoru, kde mezi naše klienty patří několik velkých bankovních domů, například Česká spořitelna nebo GE Money Bank (zástupci České spořitelny na konferenci vystoupili s případovou studií využívání technologií Red Hatu; záznam z jejich prezentace najdete zde - pozn. red.).
V ČR je komplikované zastoupení ve státní správě, kde se v minulosti open-source těžko prosazoval, ale i toto se mění. V tuto chvíli využívají technologie některé např. regulační či dohledové instituce. Větší podíl v projektech pro státní správu vidíme aktuálně na Slovensku.
Třetí hlavní vertikálou je segment telekomunikací a v posledních dvou letech navíc zaznamenáváme silný nárůst poptávky po open-source řešeních mezi utilitními společnostmi.
Existují z vašeho pohledu nějaké výrazné rozdíly mezi českým a slovenským trhem?
IB: Slovenský trh tvoří přibližně čtvrtinu česko-slovenského celku. Je tedy menší, ale na druhou stranu Slováci občas rychleji zavádí nové technologie, jsou méně konzervativní než Češi.
ChR: Tohle je zajímavý poznatek. Jak jsem říkal, nemůžeme mluvit v konkrétních číslech, ale se slovenským trhem jsme během posledních let velmi spokojeni a souhlasím s tím, že Slováci jsou méně konzervativní. Velmi rychle zavedli například Open Stack, Open Shift a další technologie.
Myslím, že je to způsobeno ekonomickou situací. Slovensko na tom v tomto ohledu bylo hůře než Česká republika a tamní firmy hledaly řešení, která jim pomohu s byznysem a zároveň nebudou stát jmění. Panuje tam silnější tlak na snižování nákladů.
IB: Stejný princip je vidět i v rámci celé Evropy. Největší růst ve veřejném sektoru jsme zaznamenali například ve Španělsku.
ChR: Ale i v Itálii nebo ve Spojeném království. Evropská unie chce dokonce zavést pravidlo, že veřejné sektory členských států musí před pořízení proprietárního softwaru zvážit zavedení open-source řešení. Open-source tudíž nelze ignorovat.
Jaké hlavní novinky přináší nedávno uvedený Red Hat Entreprise Linux 7?
ChR: Já jsem dříve pracoval ve společnostech zaměřených na IT bezpečnost. Z mého pohledu je proto u RHEL 7 nejzásadnější právě bezpečnost, která zde dosahuje armádních parametrů. Open-source je obecně nejbezpečnější software, a to z toho prostého důvodu, že je otevřený. Kód vidí velké množství lidí a nic se v něm neschová.
V prezentaci zazněla zmínka o verzi RHEL 7, která byla vyvinuta pro americké tajné služby...
IB: To bych ráda upřesnila. Každá instance našeho operačního systému již nativně obsahuje podporu Security-Enhanced Linux, což je, stejně jako každý open-source projekt, výsledek komunitní spolupráce, zde konkrétně vedené Red Hatem ve spolupráci s americkou NSA, ale také se CIA nebo FBI. Nejde tedy o vývoj softwaru pro vládní agentury, ale spolu s vládními agenturami. Využívat jej však může každý z našich zákazníků.
Pokračujte na další straně: V žádné firmě se výzkum nevyrovná síle komunity>>
V žádné firmě se výzkum nevyrovná síle komunity
Co považujete za své výhody proti konkurenčnímu Microsoftu nebo VMwaru?
ChR: To je velmi jednoduché – naše řešení jsou skutečně otevřená a vždy byla, zatímco Microsoft a VMware prodávají proprietární software. V současné době se tváří, že i jejich produkty jsou otevřené, ale nejsou, pouze to předstírají. Proč? Zkuste si představit, co by se stalo, kdyby si v těchto společnostech řekli, že přejdou na náš model a začnou nabízet subskripce místo licencí. Dovedete si představit, co by to udělalo s hodnotou jejich akcií?
Proč se tedy snaží působit, že jsou jejich řešení otevřená?
ChR: Protože si to žádá komunita. Je to dlouhodobější proces, za kterým opět stojí jednoduchá skutečnost - existuje odhad, který říká, že hodnota komunitního výzkumu okolo otevřeného softwaru dosahuje 16 až 18 miliard dolarů ročně. Žádná společnost na světě není schopna sama vydat tolik peněz na výzkum. Podívejte se třeba na Android – před několika lety by nikdo nevěřil, že dokáže tak rychle dostihnout a předehnat Apple, ale přece se mu to podařilo.
Co se týče dalších výhod, tak v Red Hatu věříme v rychlou instalaci, migraci a upgrade. S námi je to rychlejší a jednodušší. Zároveň podporujeme jednotná rozhraní a hladkou integraci řešení a aplikací. Jsem přesvědčený, že IT směřuje, díky současným ekonomickým podmínkám a probíhajícím transformacím, k otevřenému softwaru.
Ještě bych chtěl dodat, že my nejsme tím, kdo vynalézá nové postupy a určuje směr. To dělá komunita, která za námi stojí a do které my investujeme. My ji máme, konkurenti ne.
Mluvil jste o ekonomických podmínkách a transformacích. Můžete zmínit nějaký konkrétní případ, kde může otevřený software pomoci?
ChR: Podívejte se třeba na telekomunikace. Operátoři musejí, vzhledem k nástupu nových technologií a trendů, od základů změnit svůj byznys. Já nechci platit za telefon, vy určitě také ne, ale dříve jsme neměli příliš na vybranou, pokud jsme chtěli s někým komunikovat. Dnes zapnu Facetime nebo jinou podobnou aplikaci a volám zdarma. Stejně tak roaming – časy drahých mezistátních hororů jsou díky EU minulostí.
Podobně jsou na tom banky – dnes sice mizí různé poplatky, ale zároveň prakticky neexistují úroky. Když máte peníze v bance, často na tom vlastně proděláváte. Operátoři i banky budou pro své přežití muset najít nové způsoby a přístupy k byznysu. Open-source jim s touto transformací může pomoci tím, že je zbaví nákladů na licence k proprietárnímu softwaru.
Tradiční podnikové IT spotřebuje 80 % svého rozpočtu jen na provoz. Red Hat může napomoci tomu, aby se tento podíl snížil a zákazník měl více prostředků na inovace.
Nedávno jsme ve spolupráci s Dellem uvedli Dell Red Hat Cloud. Spolupracujete i s nějakými dalšími výrobci na nabídce privátního cloudu?
ChR: Náš přístup ke spolupráci je zcela otevřený. Případ Dell Red Hat Cloudu je asi nejznámější, ale existují tisíce nezávislých vývojářů a my se bavíme s každým, kdo nás osloví.
Když už jsme ale zmínili Dell, tak to je právě jeden z příkladů probíhající transformace. Michael Dell skoupil všechny akcie a stáhl firmu z burzy. Proč to udělal? Protože chystá velké změny! Už jsme o tom hovořili předtím, co se v takových případech děje s hodnotou akcií. Trh bohužel spíše než budoucnost zajímá současnost. Dell se teď ale nemusí ohlížet na akcionáře a může se pustit do revoluce. To, jakou bude mít podobu, zjistíme již v blízké budoucnosti.
IB: Red Hat kromě Dellu úzce spolupracuje například s Ciskem, s HP, IBM a dalšími výrobci. Už jsme slyšela přirovnání, že jsme v tomhle ohledu podobní Švýcarsku – neutrální přístup a spolupráce s kýmkoliv. Neomezujeme se na to, že bychom řekli, že budeme spolupracovat je s tou nebo tou společností.
Jaký existuje potenciál ve spravování cloudu zákazníka partnerem? Jaké nástroje k tomu Red Hat partnerům poskytuje a na jakých dalších servisních službách mohou partneři díky Red Hatu vydělávat?
ChR: Máme program Certified Cloud Provider se zavedeným platebním modelem pay-as-you-go, v rámci něhož poskytujeme partnerům plnou podporu pro prodej našich produktů.
IB: Partnerům nabízíme on-line školení, certifikace a autorizovaná školení pro námi podporovaná řešení třetích stran. Máme celou sadu nástrojů pro podporu partnerů.
Co stálo za nedávným rozhodnutím koupit společnost Inktank?
ChR: Z naší strany šlo o předem promyšlený krok. V budoucnu chceme sestavit co nejširší portfolio úložišť s podporou našich technologií, ať jde o Red Hat Fedora, Open Stack, RHEL a další.
IB: Inktank má dobrou pozici na trhu v USA a akvizice je jedním z kroků v rámci této strategie.
Pokračujte na další straně>>
Které z technologií Red Hatu mají v České republice a na Slovensku největší potenciál růstu v nejbližších letech?
IB: Rozhodně middleware. Již v současnosti jde o oblast, která dosahuje silného růstu a tento trend bude pokračovat i v budoucnu. Již dva roky vidíme slibný růst v oblasti virtualizace a očekáváme vyšší zájem o cloudové služby a s tím spojenou poptávku po úložištích.
S kolika partnery v ČR a SR spolupracujete a do jakých úrovní jsou rozděleni?
IB: V současnosti máme v obou zemích přibližně 80 partnerů, z toho zhruba 70 na základní patnerské úrovni Ready. Pro její dosažení není potřeba nic, partner se pouze zaregistruje a začne prodávat.
Dále máme osm partnerů na úrovni Advanced a jednoho partnera na nejvyšší úrovni Premium.
ChR: V České republice i na Slovensku jsme zavedli model výhradně nepřímého prodeje a v obou zemích máme jednoho distributora, společnost Servodata. Toto uspořádání je dobře škálovatelné.
Zároveň klademe velký důraz na školení a snažíme se udržet konkrétní poměr mezi počtem certifikovaných jedinců a výsledky prodeje. Certifikace je potřeba obnovit jednou rok, abychom měli jistotu, že partner drží krok s vývojem.
Loni jste spustili portál OPEN pro školení a certifikace partnerů. Je tato služba již dostupná i pro české partnery?
IB: Je, ale pouze pro ty na úrovních Advanced a Premium. Jde asi o největší rozdíl v podpoře pro partnery z vyšší úrovní a pro ty na úrovni Ready. Na druhou stranu, pro dosažení úrovně Advanced musí partner získat technickou certifikaci, prodejni certifikaci, reference od zákazníků a další podklady, takže si pokročilou podporu zaslouží.
Neznamená ale tato on-line služba omezení byznysu pro vaše školicí partnery?
IB: V zásadě ne. Pro Českou republiku a Slovensko máme v současné době jednoho školicího partnera, společnost DataScript, která poskytuje školení v oblastech, které se příliš nepřekrývají s tím, co partneři najdou na portálu OPEN. Ten přináší spíše praktické příklady, zatímco fyzické školení partnerům dodává hlubší technické znalosti.OPEN je navíc určen jen pokročilým partnerům, kterých je u nás z celkového počtu jen něco přes desetinu.
Zdroj: ChannelWorld