Společnost Check Point zveřejnila zprávu s názvem Q3 Brand Phishing Report zaměřenou na phishingové útoky ve 3. čtvrtletí 2020. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.
Ve sledovaném období byl nejčastěji zneužívanou značkou při phishingových podvodech Microsoft. Celkem 19 % všech phishingových útoků se týkalo právě tohoto výrobce, což je významný nárůst oproti druhému čtvrtletí, kdy se umístil na páté příčce s podílem 7 %.
Vzestup podle Check Pointu souvisí s koronavirovou pandemií, útočníci se totiž snaží zneužít velkého počtu zaměstnanců, kteří během pandemie pracují na dálku. Poprvé se v roce 2020 do top 10 dostalo i DHL a hned obsadilo druhé místo.
Útočníci se soustředí na slabiny práce z domova
Analytici upozorňují, že nejčastěji jsou při phishingových útocích zneužívané značky technologických společností, následují bankovní instituce a sociální sítě.
„Hlavním terčem hackerů jsou při phishingových útocích uživatelé pracující na dálku, což je vzhledem k aktuální situaci globální pracovní trend,“ říká Tomáš Růžička, SE Team leader ve společnosti Check Point.
Podle něj mnoho zaměstnanců podobně pracuje poprvé v životě, ale ani organizace ani zaměstnanci často nejsou připraveni čelit pokročilým kyberútokům, které tuto skutečnost zneužívají.
„Hackeři cítí příležitost a napodobují Microsoft ve snaze zmást uživatele při využívání pracovních technologií. Očekáváme, že snaha o zneužívání značky Microsoft bude pokračovat i v dalším roce,“ dodává Růžička.
Nejčastěji zneužívané značky ve phishingových podvodech ve 3. čtvrtletí 2020
- Microsoft (19 % všech phishingových pokusů zneužívajících nějakou známou značky)
- DHL (9 %)
- Google (9 %)
- PayPal (6 %)
- Netflix (6 %)
- Facebook (5 %)
- Apple (5 %)
- WhatsApp (5 %)
- Amazon (4 %)
- Instagram (4 %)
Zdroj: Check Point