Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point, varuje před novou vlnou kyberpodvodů. Hackeři ve zvýšené míře maskují své podvody jako zprávy od přepravních společností a snaží se nachytat uživatele čekající na zásilky.
„Od konce léta sledujeme celkový nárůst kyberútoků, ale také vzestup phishingových hrozeb, který souvisí s nákupní sezónou,“ říká Pavel Krejčí, security engineer v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.
Doba koronavirová podle něj kyberzločincům ještě nahrává, roste objem online transakcí a dárky na internetu vyhledávají i méně zkušení uživatelé. Hackeři hledají cesty, jak zneužít všechny fáze nákupu, od vyhledávání dárků přes jejich nákup až po doručení a případné dotazníky spokojenosti.
„Hackeři zkouší plošně rozesílat zprávy napodobující Amazon, DHL nebo Českou poštu. E-maily jako ‚Sledování zásilky‘ nebo ‚Zásilka čeká na doručení‘ mají oklamat uživatele a vylákat z něj osobní údaje, které lze následně zneužít při finančních podvodech,“ upozorňuje Krejčí.
Globální i lokální podvodné akce
Check Point v listopadu zaznamenal 440% nárůst phishingových e-mailů souvisejících s přepravou. Celosvětově nejvíce napodobovanou značku v přepravním phishingu je DHL (56 % všech phishingových e-mailů souvisejících s přepravou).
Následuje Amazon (37 %) a FedEx (7 %). Vůbec největší objem přepravního phishingu je podle společnosti v Evropě, kde je nejvíce zneužívanou značkou v těchto podvodech jednoznačně DHL (77 %).
V České republice se navíc šíří i řada lokalizovaných podvodných e-mailů napodobujících DHL nebo třeba Českou poštu. „Všichni uživatelé by měli mít alespoň obecné povědomí o hrozbách a měli by dodržovat základní bezpečnostní rady a tipy,“ dodává Krejčí.
Zdroj: Check Point