Spolu s počtem vlastníků smartphonů narůstá také počet návštěv internetových obchodů přes mobilní telefon, jen v loňském roce návštěvnost stoupla dvojnásobně. Přestože většina Čechů má doma i počítač či notebook, stále více objednávek uskutečňují přes telefon. Pokud tedy neberete své internetové podnikání na lehkou váhu, důkladně zvažte, zda i vám by nepomohlo optimalizování e-shopu pro různá mobilní zařízení.
Můžete zvolit dvě cesty, jak své webové stránky upravit tak, aby se správně zobrazovaly i v mobilních telefonech nebo na tabletech. První možností je užití responzivní šablony, druhou je vytvoření mobilní verze e-shopu.
Co je responzivní šablona?
Responzivní, česky „přizpůsobivý“, web design umožňuje pohodlné prohlížení webových stránek na všech typech zařízení, od počítačů přes tablety až po mobilní telefony. Stránky se přizpůsobí velikosti displeje, odpadá proto zdlouhavé scrollování, přibližování či oddalování. Také se automaticky otáčejí v závislosti na otáčení displeje, čímž se stává jejich prohlížení pro zákazníka ještě pohodlnějším.
Výhodou responzivního designu je, že veškeré operace probíhají v rámci jednoho webu, odpadají proto starosti se spravováním většího množství stránek. Tato skutečnost je výhodná i vzhledem k lepší optimalizaci pro vyhledávače. Možnost užití responzivního designu nabízejí některé společnosti zdarma jako součást jiných šablon.
Co je mobilní verze e-shopu?
Mobilní web je samostatná verze webových stránek, které jsou speciálně vytvořeny a upraveny pro zobrazování na displejích s menším rozlišením. Obsahují veškeré potřebné informace podobně jako „velké“ desktopové stránky, které si lze prohlížet na počítači nebo notebooku, nedochází zde však ke stahování tak velkého množství dat, čímž je zajištěno rychlé načítání, a to i navzdory pomalému připojení.
Uživatelské rozhraní je taktéž přizpůsobeno malým rozměrům displeje, zákazníkovi proto nabízí při prohlížení a nakupování nejvyšší možný komfort. Některé majitele e-shopů může od pořízení mobilního webu odradit jeho cena. Stejně jako u responzivního designu ale lze nalézt dodavatele, kteří poskytnou možnost mobilní verze zdarma, nebo za nízký měsíční poplatek.
Pokud je to ale jen trochu možné, doporučujeme spíše zvolit variantu s responzivní šablonou. Jako provozovatel budete mít poloviční práci, neboť budete spravovat pouze jednu webovou adresu. Optimalizace pomocí responzivního designu také zajistí, že se na každém zařízení bude zobrazovat stejný obsah stránek ve stejné formě. Navíc zamezíte riziku, že návštěvník otevře v prohlížeči na notebooku link se zjednodušenou verzí pro mobilní telefony a naopak.
Autor je CEO společnosti Shoptet.cz.