Podle průzkumu, kterého se zúčastnilo přes 30 000 spotřebitelů z celého světa, jsou lidé ve srovnání s loňským rokem podstatně ochotnější sdílet s prodejci současnou polohu skrze GPS. Jejich počet se téměř zdvojnásobil a dosáhl 36 % respondentů.
Necelá třetina dotázaných spotřebitelů by s obchodníky sdílelo odkazy na své profily na sociálních sítích a 38 % by jim poskytlo své číslo na mobil k zasílání textových zpráv.
Co zákazník chce?
Přestože naprostá většina prodejců uvádí jako svůj cíl omnichannel retailing (tedy prodej pomocí mobilních, online i tradičních obchodních kanálů k zajištění propojeného a osobního přístupu k zákazníkům), zákazníci sami o něj přímo nežádají, uvádí IBM.
Zákazníci spíše očekávají, že budou moci využít při nakupování technologie stejně, jako v jiných oblastech života.
Nejdůležitější je pak pro zákazníky podle studie konzistence cen napříč různými nákupními kanály. Cení si také možnosti dopravit domů zboží, které právě není skladem, a možnosti sledovat stav objednávky.
Důležitý je také konzistentní sortiment napříč všemi nákupními kanály a možnost vrátit přes internet nakoupené zboží na prodejně.
Přestává hrozit showrooming?
V roce 2013 uvedlo 84 % respondentů, že provedli svůj poslední nákup (mimo potravin) v kamenném obchodě. Letos se jejich počet snížil na 72 %. Překvapivě však za tímto trendem podle IBM nestojí „showrooming” - proces, kdy si spotřebitel zboží prohlédne v obchodě, ale nákup provede na internetu.
Přestože takto postupovalo více respondentů než loni (8 % namísto loňských šesti), jen 30 % všech on-line nákupů údajně vycházelo z showroomingu, což představuje oproti loňským 50 % výrazný pokles. Většinu on-line nákupů (70 %) provedli nakupující, kteří směřovali přímo na web.
Zdroj: IBM