Přestože jsou tři čtvrtiny lidí spokojeny se službami e-shopů, většina zákazníků není žádnému z nich věrná a je ochotna věnovat čas vyhledávání nejvýhodnější nabídky na více místech. Takový je jeden ze závěrů průzkumu agentury PPM Factum pro portál Kasa.cz.
Cena, cena, cena...
Věrnost jednotlivým e-shopům dokonce meziročně klesla průměrně o 10 % a ukazuje se, že pro české spotřebitele stále hraje prim cena. Z průzkumu například dále vyplývá, že pro řadu zákazníků jsou zásadním impulsem k návštěvě e-shopu slevové akce.
Ještě zajímavější jsou pak tuzemské zákazníky různé slevové kupóny, které při použití na e-shopu sníží již zlevněnou cenu zboží o další procenta nebo konkrétní hodnotu. Taková nabídka přiměje české zákazníky i k nákupu kvalitnějšího a dražšího zboží.
Na nakupování v e-shopech většina respondentů nejvíce oceňuje široký sortiment zboží a výhodnější ceny. Češi nejčastěji nakupují na internetu večer, v průběhu dne potom nejvíce mezi 10. a 12. hodinou a potom mezi 18. a 21. hodinou.
Mobilní nákupy vyrostly o 40 %
Nejčastěji lidé stále nakupují z počítačů, ale podíl nákupů přes mobilní zařízení roste. Ve srovnání s loňským rokem eviduje Kasa.cz přibližně 40% nárůst tržeb z telefonů a tabletů. V rámci jedné návštěvy si zákazník prohlédne v průměru čtyři webové stránky.
Přes 65 % zákazníků také oceňuje možnost bezplatného osobního převzetí objednaného zboží. Tento způsob doručování objednaného zboží je čím dál tím častější a zákazníkům nabízí možnost prohlédnout si zboží před převzetím, zaplacení na místě, případně pohodlnou reklamaci přímo na výdejním místě.
Nejen počítač, ale i krmivo či stan
Kasa.cz dále uvádí, že čeští zákazníci už zdaleka nenakupují pouze elektroniku, ale ve stále rostoucí míře si v e-shopech pořizují i sortiment pro zahradu, dílnu, chovatele, volnočasové aktivity, kempingové vybavení nebo zboží pro děti.
Co Češi internetovým obchodům naopak vytýkají, je kvalita služeb, komunikace se zákazníkem a způsob doručení. Mezi často zmiňovanými negativy se objevovala absence možnosti prohlédnout si zboží před koupí a třetina respondentů má stále strach z nákupu přes internet – obávají se zejména on-line plateb a potíží s případnou reklamací.
Zdroj: Kasa.cz