Smartphony definuje GfK jako mobilní telefony s otevřeným operačním systémem zahrnující kompletní klávesnici nebo dotykový displej. Za prvních devět měsíců letošního roku zaznamenal český trh smartphonů ve sledovaných distribučních kanálech meziroční nárůst objemu prodeje o 45 %.
Přetrvávající negativní vývoj ekonomické situace a velká konkurence mezi výrobci ovlivňovala cenu těchto zařízení, což se v meziročním srovnání promítlo do poklesu průměrné ceny o více než 10 %.
Chytré telefony tak z trhu postupně vytlačují klasické mobilní telefony. Na celkových prodejích smartphonů a klasických mobilních telefonů dosáhly smartphony za prvních devět měsíců letošního roku 45% podílu, přičemž v srpnu a v září 2012 již jejich podíl osciloval okolo poloviny. V hodnotovém vyjádření se podíl smartphonů přiblížil k 80 % celkových tržeb s mobilními telefony.
Součástí výstupů Consumer Choices, GfK Czech, je i denně aktualizovaná databáze produktů technického zboží (včetně smartphonů), která je dostupná prostřednictvím internetu. Tento ETILIZE katalog výrobků je tříděn podle zemí a produktových skupin, přičemž konkrétní modely obsahují detailní popisy vlastností včetně druhového čísla, značky, EAN kódu, a také průměrné ceny a míry prodávanosti vyjádřené kvartily, navíc obvykle doplněné obrázky výrobků.
Údaj o průměrné ceně a kvartilu je generován z panelových dat. Zakódované parametry jako například forma prodeje, design, operační systém, velikost úhlopříčky displeje, kapacita paměti, technologie displeje atd., lze třídit pomocí filtrů.
Stávající šíře sortimentu (11/2012) představuje zhruba 600 modelů klasických mobilních telefonů a smartphonů, které vykázaly na českém trhu za posledních šest měsíců aktivitu (nákup, prodej).
Sortiment klasických mobilních telefonů a smartphonů přitom představoval k uvedenému datu v ETILIZE katalogu výrobků nabídku celkem 37 značek. U smartphonů zaznamenala GfK celkem 25 značek, u mobilních telefonů 22 značek, přičemž řada z nich byla samozřejmě pro obě komodity společná. Co do počtu jednotlivých modelů již sortimentní nabídka smartphonů v uvedeném období přesáhla nabídku mobilních telefonů.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.