Český trh smartphonů podle GfK

10. 12. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Výsledky obchodního panelu GfK založené na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby komentuje pro ChannelWorld Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, ze společnosti GfK Czech zabývající se výzkumem trhu a veřejného mínění.

Smartphony definuje GfK jako mobilní telefony s otevřeným operačním systémem zahrnující kompletní klávesnici nebo dotykový displej. Za prvních devět měsíců letošního roku zaznamenal český trh smartphonů ve sledovaných distribučních kanálech meziroční nárůst objemu prodeje o 45 %.

Přetrvávající negativní vývoj ekonomické situace a velká konkurence mezi výrobci ovlivňovala cenu těchto zařízení, což se v meziročním srovnání promítlo do poklesu průměrné ceny o více než 10 %.

Chytré telefony tak z trhu postupně vytlačují klasické mobilní telefony. Na celkových prodejích smartphonů a klasických mobilních telefonů dosáhly smartphony za prvních devět měsíců letošního roku 45% podílu, přičemž v srpnu a v září 2012 již jejich podíl osciloval okolo poloviny. V hodnotovém vyjádření se podíl smartphonů přiblížil k 80 % celkových tržeb s mobilními telefony.

Součástí výstupů Consumer Choices, GfK Czech, je i denně aktualizovaná databáze produktů technického zboží (včetně smartphonů), která je dostupná prostřednictvím internetu. Tento ETILIZE katalog výrobků je tříděn podle zemí a produktových skupin, přičemž konkrétní modely obsahují detailní popisy vlastností včetně druhového čísla, značky, EAN kódu, a také průměrné ceny a míry prodávanosti vyjádřené kvartily, navíc obvykle doplněné obrázky výrobků.

Údaj o průměrné ceně a kvartilu je generován z panelových dat. Zakódované parametry jako například forma prodeje, design, operační systém, velikost úhlopříčky displeje, kapacita paměti, technologie displeje atd., lze třídit pomocí filtrů.

Stávající šíře sortimentu (11/2012) představuje zhruba 600 modelů klasických mobilních telefonů a smartphonů, které vykázaly na českém trhu za posledních šest měsíců aktivitu (nákup, prodej).

Sortiment klasických mobilních telefonů a smartphonů přitom představoval k uvedenému datu v ETILIZE katalogu výrobků nabídku celkem 37 značek. U smartphonů zaznamenala GfK celkem 25 značek, u mobilních telefonů 22 značek, přičemž řada z nich byla samozřejmě pro obě komodity společná. Co do počtu jednotlivých modelů již sortimentní nabídka smartphonů v uvedeném období přesáhla nabídku mobilních telefonů.


ETILIZE katalog výrobků

bitcoin školení listopad 24


Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

Čtěte dále

Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě