Český trh se skenery klesá. Za rok 2011 ve srovnání s předchozím rokem klesl jejich obrat ve sledovaných distribučních kanálech o necelou čtvrtinu. Příčinou těchto ztrát byla jak nižší poptávka po skenerech, tak i pokles průměrné ceny.
Skenery dlouhodobě čelí značné konkurenci multifunkčních zařízení, které se i v loňském roce prodávaly v průměru za nižší cenu než skenery, a také nemalé cenové erozi, jíž je vystavena velká část technického sortimentu. V minulém roce zaplatili spotřebitelé za skener v průměru 3 600 korun. Pro srovnání, průměrná výše investice do multifunkčního zařízení se v loňském roce snížila již na 2 900 korun.
Trh vykazoval značnou cenovou citlivost, jediným rostoucím segmentem byl z pohledu ceny ten nejlevnější, a to do 75 eur. Ačkoli se v této ceně prodalo přes 40 % skenerů, jeho váha v hodnotovém vyjádření se přiblížila pětině. Z pohledu obratu byly nadále klíčovým sortimentem přístroje v ceně od 200 eur výše, které se v loňském roce na celkovém obratu skupiny podílely z více než poloviny.
Většina skenerů, konkrétně 90 %, se vloni prodala ve stolním provedení - „flatbed“. Meziroční nárůst obratu zaznamenal objemově relativně malý segment průchodových přístrojů - „sheetfeed“, který se však na celkovém obratu skenerů podílel 13 %. Místo na trhu si v tomto období vytvářely také přenosné ruční skenery. Profesionální přístroje s rozlišením vyšším než 4800 dpi za poslední rok nepatrně zvýšily svůj podíl v objemu i hodnotě prodeje, i když v absolutních číslech meziročně ztratily.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Retail and Technology, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Autor pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Retail and Technology se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Retail and Technology působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.