Pokles prodejů skenerů v České republice pokračuje. V období od ledna do listopadu 2012 se jich ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku prodalo ve sledovaných distribučních kanálech téměř o 30 % méně. Nadále klesala také průměrná prodejní cena skenerů, a tak srovnání tržeb ukázalo na meziroční ztrátu ve výši 35 %.
Skenery se v prvních jedenácti měsících loňského roku prodávaly v průměru za 3200 korun, přičemž v jednotlivých měsících se průměrná cena pohybovala v rozsahu od 2700 do 3700 korun. Nárůst zaznamenaly opět modely nižší cenové kategorie. Zhruba polovina celkových objemových prodejů se v tomto období uskutečnila se skenery v ceně do 1900 korun a podíl tohoto segmentu se meziročně zvýšil o více než 10 procentních bodů.
Pohled na meziroční vývoj trhu skenerů ukazuje na mírné změny ve struktuře prodávaného sortimentu. Nejprodávanější zůstávají nadále přístroje ve stolním provedení - „flatbed“, které v tomto období obsáhly 90 % celkového objemu a necelé tři čtvrtiny obratu skupiny, nicméně jejich podíl v hodnotě meziročně klesl. Naopak v růstu podílu pokračoval segment průchodových přístrojů - „sheetfeed“, který vytvářel již pětinu celkových tržeb skenerů.
K 8. 1. 2013 zaznamenalo oddělení Consumer Choices, GfK Czech, celkem 69 aktivních (výskyt za 6 měsíců zpětně) modelů skenerů včetně novinek, přičemž uvedený sortiment představoval nabídku celkem 20 různých značek.
Tyto údaje vycházely z denně aktualizované databáze technických produktů Etilize, ve které jsou evidovány detailní technické parametry (vč. značky, EAN kódu…) konkrétních modelů velké šíře technického zboží.
Prodeje skenerů jsou koncentrovány do relativně malého počtu modelů. To ukazují v Etilize například údaje o prodejnosti jednotlivých výrobků (vychází z panelových dat za říjen 2012), vyjádřené příslušným kvartilem.
Polovinu z celkového počtu prodaných skenerů tvořily v říjnu 2012 pouze tři modely, další čtvrtinu trhu představovaly prodeje dalších šesti různých modelů. „Poslední“ čtvrtina celkového objemu prodeje skenerů se již zrealizovala s větším počtem různých výrobků (45 modelů).
V průběhu druhé poloviny loňského roku se ve sledovaných distribučních kanálech zaznamenalo 15 nových skenerů, které se vloni v říjnu ještě neprodávaly.
Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.