V roce 2010 dosáhl celkový počet dodaných počítačů 1,3 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o 16 %. Notebooků se prodalo téměř třikrát více než stolních počítačů, avšak ani ty nezůstaly v roce 2010 pozadu a zaznamenaly dvouciferný nárůst.
Hlavním motorem růstu trhu osobních počítačů byl segment domácností, a to zejména v případě notebooků. Oproti tomu poptávka ze strany podnikového sektoru na českém trhu stagnovala v důsledku toho, že podniky vykazují po období útlumu určitou setrvačnost ve svém nákupním chování a s dosud útlými rozpočty oddalovaly obnovu počítačového vybavení. Podíl komerční poptávky tak tvořil méně než polovinu trhu.
E-shopy jako silný prodejní kanál pro PC
Z hlediska prodejních kanálů meziročně ještě více upevnily svoji silnou pozici internetové obchody, které jsou v České republice velmi oblíbeným způsobem nákupu PC. I v roce 2010 pokračoval pokles průměrné ceny počítačů, k čemuž přispěla převaha segmentu domácností, velký podíl prodejů přes internetové obchody, jakož i značný podíl mini-notebooků. Cenová eroze je umocněná také sbližováním cen tradičních notebooků s cenami mini-notebooků, jejichž podíl se udržel téměř na úrovni předchozího roku.
V roce 2010 nadále rostla koncentrace trhu: pět největších výrobců dodalo více než tři čtvrtiny z celkového počtu PC. Rostoucí koncentrace měla spolu s pokračujícím příklonem k mezinárodním značkovým výrobkům dopad na prodeje lokálních hráčů, jejichž podíl meziročně poklesl.
Nejvíce počítačů v roce 2010 na český trh dodala společnost Acer, která udržela své prvenství z předchozího roku. Také další pořadí zůstalo oproti předchozímu roku nezměněné: druhá se umístila společnost HP, následována splečnostmi Asus, Dell a Lenovo. Nejvíce notebooků dodal Acer, u stolních počítačů dominovala společnost HP.
Autor pracuje pro společnost IDC jako analytik českého a slovenského trhu PC, serverů a diskových úložišť. Více informací o aktuálních studiích IDC získáte na stránkách www.idc.com.