Nová zpráva projektu Česko v datech potvrzuje dlouhodobý trend vývoje české elektronické komerce: daří se jí dobře a prudce roste. Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) nakoupilo v roce 2015 alespoň jednou přes internet 45 % Čechů spadajících do věkové kategorie 16–74 let. V roce 2004 to přitom bylo pouhých 5 %.
V porovnání s evropským nákupním průměrem, který v současnosti činí 53 %, tedy lehce zaostáváme. Šampiony jsou v tomto směru Angličané (81 %) a Dánové (79 %), naopak nejméně nakupují Rumuni a Makedonci, kde v roce 2015 nakoupil zhruba jen každý desátý.
Kdo je typický zákazník?
Obecně lze říci, že čeští muži a ženy nakupují po internetu v přibližně stejné míře. Podle dat ČSÚ využívá internet pro nákupy 42,6 % českých mužů nad 16 let, u žen je to 41,2 %. Muži pak pří nákupu v e-shopech utratí více peněz.
Z hlediska věku jsou nejčastějšími zákazníky e-shopů mladí lidé ve věku 25–34 let, přičemž v této skupině využívá internetu pro nákup služeb či zboží 66,9 % lidí, poté mezi 16–24 lety (60,6 %) a 35-44 lety (59,2 %). Nejméně je naopak on-line nakupujících mezi seniory ve věkové kategorii 65+ (pouhých 8 %).
Nepřekvapí, že nejvyšší obliba elektronické komerce panuje mezi Pražany. Až polovina obyvatel hlavního města si za poslední rok alespoň jednou koupila něco přes internet. Nejméně on-line nakupujících bylo naopak na severozápadě Čech (36 %).
Při zprůměrování dat ze serveru Zboží.cz vychází následující profil typického Čecha nakupujícího on-line. Je to vysokoškolsky vzdělaný muž ve věku 25-34 let, který nakupuje zboží z ČR a nechává si je posílat na dobírku. Nejčastěji nakupuje obuv, oblečení a módní doplňky, ze služeb pak vstupenky na kulturní nebo sportovní akce. Takto nakupuje přibližně 4-8x do roka a ročně celkem utratí mezi 11 204 a 56 000 Kč.
Infografika: Typický zákazník e-shopu
Zdroj: Česko v datech
Co se nejvíc prodává?
Podle statistik Zboží.cz měřících odbyt jednotlivých kategorií zboží od října 2014 do května 2016 je nejpopulárnějším segmentem dům, byt, zahrada, který tvoří 21,15 % objemu nakoupeného zboží.
Na druhém místě skončila kategorie telefony a navigace (10,28 %) a na třetím domácí spotřebiče (8,55 %). Nejméně oblíbenou je pak kategorie kancelářského sortimentu, který se na celkovém objemu zboží podílí pouhou půlkou procenta.
Při detailnějším rozboru zjistíme, že úplně nejvíc Češi na internetu nakupují mobilní telefony. Popularita jednotlivých druhů zboží je samozřejmě ovlivněna i ročním obdobím, kolem Vánoc jsou na internetu nejprodávanější hračky, na podzim či na jaře zase motoristické příslušenství (zejména zimní či letní pneumatiky).
Za redakci dodáváme, že Zboží.cz je pouze jedním ze srovnávačů na českém trhu, vychází pouze ze svých dat, a je slabší dvojkou za Heureka.cz, statistiky je tedy nutné brát s rezervou.
A jak to bude dál?
Součástí studie jsou i výsledky dotazníkového šetření Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ), do kterého se zapojilo přes 400 tuzemských e-shopů a vyplynulo z něj něj několik zajímavých závěrů.
Celkem 92 % dotázaných e-shopů například uvedlo, že jejich roční obrat nepřesahuje částku 50 milionů Kč. Pouze 7,4 % pak tuto hranici přesáhlo.
„Česká e-commerce je složena z výrazného počtu menších e-shopů a z relativně malého počtu velkých hráčů. Konkurence nově vzniklých subjektů je navíc velmi dobrá, na rozdíl od západoevropských zemí, kde je saturace trhu obrovská, je zde stále velký prostor pro růst a expanzi ,“ uvedla Simona Kijonková, zakladatelka společnosti Zásilkovna.cz.
Jako nejčastější segment, ve kterém obchodují, e-shopy uvedly kategorie dětské zboží (23 %) a dům, byt, zahrada (21,3 %). Co se týče kamenných prodejen, 41 % respondentů uvedlo, že kamenné prodejny nemají a ani je mít nehodlají, 50 % již kamenné obchody má, ale nehodlá otevírat žádné další pobočky. Otevírat hodlá pouze 8,2 %.
Tyto údaje ukazují, že pro mnoho podnikatelů a firem je internet natolik úspěšným kanálem pro prodej svého zboží či služeb, že kamenné prodejny pro ně nepředstavují výhodnou investici.
Co se týče přepravy svého zboží, tak e-shopy mají obecně jasnou vizi – volí pro ně převážně outsourcovaná výdejní místa zavedených přepravních společností (více než 60 % z nich) 10 % má podobný krok v plánu a 20 % nic takového v nejbližší budoucnosti nechystá, uvádí ADMEZ.
S rychlostí přepravy na tom české e-shopy nejsou špatně – 60 % zvládá doručení do druhého dne, 20 % do 48 hodin a 20 % z nich dokonce v den přijetí objednávky. V tomto směru se české e-shopy rok od roku zlepšují, neboť rychlost přepravy je pro většinu zákazníků jedním z klíčových faktorů.
Expanze i obava z právního prostředí
Podle studie vidí majitelé e-shopů svou budoucnost pozitivně. Celých 40 % respondentů se chystá expandovat na zahraniční trhy a největší šanci pro růst vidí v nových komunikačních kanálech či optimalizaci existujících a také ve spuštění nových produktových segmentů.
Ze zahraničních trhů, kde e-shopy již fungují, dominuje Slovensko, další expanze by vedla spíše na východ, kde dosud není silná konkurence.
Zdroj: Česko v datech
Pokud jde o obavy, tuzemské firmy se nejvíce děsí právního a legislativního prostředí, které může obchodování brzdit (více než 50 %), pouze třetina se pak obává konkurence.
Studie uvádí, že tato data ukazují, že hlavní brzdou e-commerce v České republice je byrokracie a nevyhovující právní úprava.
Graf: Zdroje obav
Zdroj: Česko v datech
Studie uzavírá, že celkově lze hovořit o stále rostoucí popularitě e-commerce v České republice. Obrat za rok 2015 dosáhl částky 80 miliard korun, což znamená meziroční nárůst o plných 20 %, roste zejména návštěvnost z mobilních zařízení a tabletů.
V celoevropském srovnání jsme spíše podprůměrnými nákupčími, přesto je tu však jeden ukazatel, v němž Česká republika vyniká. Máme totiž velmi dobrou dostupnost e-shopů a 35 % českých firem, které mají nad 10 zaměstnanců, umožňuje objednávat zboží či služby on-line, zatímco v Evropě je to pouhých 17 %.
„Počet e-shopů na počet obyvatel České republiky je skutečně velký. I díky tomu je zde dobrá konkurence a naše e-commerce je vyspělá. Čeští zákazníci jsou nároční a požadují nadstandardní péči, kam patří doprava zdarma, servis v ceně, výhodné nabídky na další nákupy nebo doručení ještě v den objednávky. Nakupování na internetu v České republice už tedy není jen o ceně,“ uzavřel Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.
Zdroj: Česko v datech