On-line nakupování je v České republice a na Slovensku v poslední době velice populární, 84% českých a 82% slovenských uživatelů internetu uvádí, že již někdy využili tuto formu nákupu. Podle studie E-commerce, prováděné výzkumnou společností Gemius pravidelně již čtvrtým rokem, se počet on-line zákazníků v ČR v posledních čtyřech letech každoročně zvyšoval o více než pět procent. V roce 2007 měly zkušenost s on-line nakupováním pouze dvě třetiny uživatelů internetu, v dalším roce téměř tři čtvrtiny a v roce 2009 jich bylo již 81 %. Podle aktuálních výsledků studie E-commerce začal tento trend zpomalovat, což by mohlo znamenat, že je český trh již poměrně nasycen. Na Slovensku byl v roce 2010 zaznamenán šestiprocentní meziroční nárůst počtu internetových uživatelů, kteří nakupují on-line.
Graf 1: Názory na nakupování přes internet
Zdroj: E-commerce 2010: trendy a názory. Výzkum mezi českými internetovými uživateli, Gemius.
Přestože je on-line nakupování na obou trzích velice populárním trendem, stále existuje nezanedbatelná skupina internetových uživatelů, která vnímá nákup přes internet negativně. Třetina českých a čtvrtina slovenských uživatelů považuje nakupování přes internet za riskantní. Zajímavé je, že se počet uživatelů internetu s tímto názorem za poslední rok na Slovensku nezměnil vůbec a v České republice klesl o pouhá dvě procenta. Téměř beze změny zůstává také počet internetových uživatelů z obou států, kteří považují on-line nakupování za komplikované (4 % respondentů z ČR a 6 % ze SR).
Internetové obchody vs. internetové aukce
Hlavním důvodem, který láká uživatele internetu z ČR a SR k on-line nakupování jsou nižší ceny než v tradičních obchodech. Tuto výhodu e-shopů a e-aukcí uvádí 60 % slovenských a 70 % českých uživatelů internetu. Internetové obchody jsou mezi českými a slovenskými uživateli internetu stále mnohem populárnější než internetové aukce: devět z deseti českých a slovenských uživatelů internetu uvádí, že již někdy nakupovali v e-shopech a pouze dvě pětiny českých a jedna pětina slovenských uživatelů internetu vyzkoušely nákup na on-line aukcích.
Nejčastěji objednávanou kategorií výrobků v internetových obchodech je v České republice spotřební elektronika a domácí spotřebiče. Uvedlo ji 56 % respondentů, tedy o 5% více než v loňské studii. Na Slovensku se v internetových obchodech nejčastěji nakupují knihy, hudba a filmy, tuto kategorii uvedla polovina respondentů. Z pohledu internetových aukcí jsou nejoblíbenější kategorií výrobků v obou státech oblečení a šperky.
Platba za on-line nákup
Nejpopulárnější platební metodou při nákupu v internetovém obchodě zůstává mezi českými a slovenskými uživateli internetu dobírka. Uvádí ji tři čtvrtiny uživatelů internetu z obou států. Za poslední rok se popularita této platební metody v ČR téměř nezměnila a na Slovensku dokonce o něco zvýšila (v roce 2009 ji uvedlo 70 % on-line zákazníků).
Oproti tomu při nákupu na internetových aukcích volí uživatelé internetu z obou zemí nejčastěji platbu bankovním převodem, v ČR je tato platební metoda populárnější než na Slovensku (uvedlo ji téměř 70 % českých a více než polovina slovenských uživatelů internetu).
Za vysokou popularitou platby bankovním příkazem za nákupy na online aukcích může být skutečnost, že na internetových aukcích nakupují především mladší uživatelé internetu, kteří využívají výhod bezhotovostních plateb a více důvěřují prodávajícím. Může to být také způsobeno jistým zvýhodněním platby bankovním převodem oproti platbě na dobírku, která je často o něco dražší.
Graf 2: Nejoblíbenější způsoby platby za nákup na internetu
Zdroj: E-commerce 2010: trendy a názory. Výzkum mezi českými internetovými uživateli, Gemius.
Problémy při nakupování přes internet
Za hlavní nedostatek on-line nakupování v e-shopech a na e-aukcích považují uživatelé internetu z obou států dlouhou dodací dobu produktu. Tento problém vadí asi pětině českých uživatelů internetu nakupujících na internetových aukcích a v internetových obchodech. To znamená, že ho za poslední rok zaznamenalo o 3 % více uživatelů než v roce 2009.
Na Slovensku uvedla tento problém v roce 2010 přibližně pětina zákazníků internetových obchodů a 14 % zákazníků internetových aukcí, což je v případě internetových aukcí o 6 % méně než v průzkumu z roku 2009. Dalším problémem, který uvádí uživatelé internetu při nákupu na internetových aukcích je nespokojenost s doručeným produktem (14 % respondentů ze Slovenska a 15 % z ČR).
Autorka pracuje ve výzkumné agentuře Gemius a zabývá se analýzou dat a marketingem.