IT distribuční scéna směřuje ke stabilizaci. Oslovení respondenti – tedy IT specialisté z řad System Houses nebo Computer Shops - měnili své dodavatele v menší míře než jak uvedli v předchozí studii o rok dříve. Z oblasti IT výrobků běžně spolupracovali se šesti až sedmi dodavateli, u telekomunikačních výrobků se počet spolupracujících blížil dvěma. Jeden z pěti dotázaných svého distributora v uplynulém období měnil, a to především z důvodu cenových podmínek. Ty jsou dlouhodobě stěžejním důvodem výměny partnera.
Hlavními požadavky IT specialistů na distributory byly rychlé dodávky a jejich spolehlivost. Ty další klasifikované jako „velmi důležité“ či „důležité“ se kromě schopnosti zboží dodat týkaly online objednávek společně s web stránkami a dále platebních podmínek a cen. S odstupem následovala problematika sortimentu, jednokusových objednávek nebo kontaktní osoby. Respondenti si také cenili technické podpory ze strany dodavatelů a rychlé informovanosti o změnách a teprve následně marketingové podpory.
Mezi klienty IT specialistů patřili z více jak dvou třetin firemní zákazníci a z necelé třetiny zákazníci soukromí. Na příjmu respondentů se z 55 % podílel hardware a periferie následován servisem a poté softwarem. Od „Green IT“ větší polovina dotázaných nečekala rozšíření možností prodeje, třetina naopak doufala v pozitivní vývoj. Mírný nárůst či stagnaci svého obratu pro rok 2009 odhadovalo 70 % IT specialistů.
Podrobné výsledky studie „IT Channel Survey Europe 2009“ nabízí Retail and Technology GfK Czech, v případě zájmu kontaktuje Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).
Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Retail and Technology se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Retail and Technology působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.