Podle údajů publikovaných společností Acomware vstoupila česká e-commerce do nového roku více než úspěšně. Množství nákupů během prvního kvartálu rostlo a obrat prodejců se díky tomu zvedl meziročně o 18 %.
Pokud by takto trh rostl i po celý zbytek letošního roku, zvýšil by se celkový obrat e-commerce z loňských 81 miliard na zhruba 96 miliard Kč.
„Tempo růstu české e-commerce sice oproti loňskému roku mírně polevilo, ale i tak jde o jasný signál, že e-shopy čeká další silný rok,“ předpovídá Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware.
Prodejcům se v prvním kvartálu měly zvýšily příjmy bez ohledu na kategorii zboží či zařízení, které zákazníci k objednávce zvolili.
Obrat z m-commerce se zdvojnásobil
Acomware dále uvádí, že lidé stále častěji nakupují ze svých mobilů – za poslední rok se příjmy z tohoto typu zařízení více než zdvojnásobily. Prim v on-line nakupování však u českých zákazníků stále hrají osobní počítače, z nichž pochází 86,5 % všech tržeb (v prvním kvartálu roku 2015 to však bylo 92 %).
„Růst je patrný ve všech segmentech. Obchodníkům se zvýšily objednávky z počítačů, tabletů i mobilů,“ uvedl Penkala. „Nejvyšší tempo růstu za poslední rok vykazuje množství objednávek z chytrých telefonů. Jejich podíl na obratu e-shopů je v průměru zhruba 8 %, tablety tvoří asi 5,5 %.“
Pokud jde o srovnání letošního prvního čtvrtletí a loňských Vánoc, došlo od ledna k poklesu míry konverze. Ta určuje počet návštěvníků, kteří v e-shopu uskutečnili svou objednávku.
„Konverze sice poklesla z 2,4 % na 1,92 %, zvýšila se ale průměrná útrata. Zákazníci v e-shopech nakoupili v průměru za 1 892 Kč, loni to bylo asi o 150 Kč méně,“ dodal Jan Penkala.
Klíčové ukazatele české e-commerce v 1. čtvrtletí 2016
-
Tržby českých e-shopů vzrostly meziročně o 18 %. V porovnání s posledním čtvrtletím loňského roku ale zároveň došlo k poklesu o zhruba 9 %.
-
Lidé české e-shopy nejvíce navštěvují z osobních počítačů, které tvoří 74,5 % veškeré návštěvnosti. Meziročně však jde o pokles o zhruba 7 % ve prospěch mobilů a tabletů.
-
Dominantní nadále zůstávají objednávky z počítačů, které tvoří zhruba 86,5 % všech tržeb.
-
V kategorii mobilních zařízení vládnou smartphony – nákupy z nich tvoří již 8 % tržeb a také 17,5 % návštěvnosti tuzemských e-shopů, u tabletů jde o 5,5 % (obrat), respektive 8 % (návštěvnost).
-
Nejrychleji roste obrat z mobilních telefonů – meziročně o 133 %. Tablety zaznamenaly růst o 52 %, PC o 11 %.
-
Hodnota průměrné objednávky v e-shopech dosáhla částky 1 892 Kč. Míra konverze byla 1,92 %.
Zdroj: Acomware