Společnosti PayPal a Ipsos vydaly novou zprávu o přeshraničním prodeji. Globální průzkum, který pracoval se vzorkem více než 28 000 spotřebitelů ze 32 zemí zjistil mimo jiného nové požadavky Čechů nakupujících v zahraničí a ukázal nové trendy z hlediska globální e-komerce.
Čeští spotřebitelé při nakupování v zahraničí stále hledají výhodné nabídky. 95 % dotázaných, kteří nakupují v Číně, 60 % respondentů, kteří nakupují v Německu, a 59 % spotřebitelů, kteří nakupují ve Spojených státech amerických (USA), uvedlo lepší ceny jako důvod pro nakupování na zahraničních webech.
Možnost pořídit zboží, které není v jejich zemi k sehnání, byla také uvedena jako důležitý důvod k nakupování v zahraničí (55 % dotázaných, kteří nakupují v Číně, 74 % respondentů, kteří nakupují v Německu, a 55 % spotřebitelů, kteří nakupují ve Spojených státech).
Češi už se nebojí ciziny
Co se týká faktorů, které zvyšují pravděpodobnost, že český spotřebitel nakoupí online na webu v jiné zemi, je nejčastěji uváděna zákaznická podpora v místním jazyku (41 % respodentů) a možnost sehnat zboží, které není k dostání v domácích obchodech (44 %).
Kromě toho ještě existuje několik dalších příležitostí, které silně ovlivňují oblibu on-line nakupování Čechů v zahraničí. Mezi nejdůležitější patří Vánoce (53 %) a sezónní výprodeje (31 %).
Průzkum dále ukázal, že s rostoucí oblibou nakupování v zahraničí roste také důvěra Čechů k zahraničním webům. Celkem 43 % českých respondentů uvedlo, že není důležité, zda se e-shop obchod nachází v zahraničí, a 35 % uvedlo, že důvěřují zahraničním on-line obchodům stejně jako těm domácím.
Důvody, proč nenakupovat v zahraničních e-shopech, jsou pak prakticky totožné s důvody, proč nenakupovat ani v těch domácích. Celkem 38 % zákazníků se obává, že zboží ze zahraničního e-shopu nebude odpovídat popisu, dalších 36 % jako důvod uvádí vysoké náklady na případné vrácení.
Jak je naopak dostat k nám?
Zpráva zároveň uvádí několik doporučení, jak mohou české e-shopy naopak přilákat zákazníky ze zahraničí. Jedním z globálních klíčových aspektů nakupování v zahraničí je pohodlí, zejména bezplatná doprava (46 %), bezpečná platba (44 %), možnost zakoupit zboží nedostupné místně (40 %), ceny uváděné v místní měně (37 %) a nižší celková cena (35 %).
Poštovné je podle studie jedním z hlavních problémů, který brání v nakupování na zahraničních webech. Při dotazů na překážky v nakupování na zahraničních webech respondenti nejčastěji volili náklady na dopravu (35 %), obavu z nedodání zboží (33 %), dlouhou dodací lhůtu (29 %) a obavu z dodání zboží, které neodpovídá popisu (29 %).
Infografika – Vybraná zjištění průzkumu
Zdroj: PayPal
Průzkum v České republice provedla společnost Ipsos proběhl v období od 14. do 27. září 2016 na vzorku 2000 respondentů.
Zdroj: PayPal