Češi při nákupech PC a elektroniky preferují internet (Acomware)

5. 12. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: © filograph - Fotolia.com
Rozsáhlý průzkum agentury Ipsos pro Acomware odhaluje, co Čechy motivuje a odrazuje od internetového nakupování.

Z analýzy dále zpracované společností Acomware a Vysokou školou ekonomickou vyplývá, že celkem 89 % českých zákazníků nakupuje na internetu častěji než dříve. Češi při nákupech počítačů, elektroniky nebo knih dnes využívají pro většinu svých nákupů internet.

Sběr dat pro Acomware provedla výzkumná společnost Ipsos v říjnu 2014 na 802 respondentech. Dotazování je reprezentativní na internetovou populaci, takže lze očekávat, že výsledky pro celou českou populaci mohou být mírně odlišné.

Celkem 83 % respondentů odpovědělo, že má pozitivní postoj k nákupům na internetu. Nadprůměrně pozitivně k internetovému nakupování přistupují lidé ve věku 25-34 let s vysokoškolským vzděláním a příjmem domácnosti na 30 tis. korun.

U počítačů, telefonů a elektrospotřebičů (bílé a černé elektro) uvedlo zhruba 30 % respondentů, že přes internet tohle zboží nakupují častěji než dříve. Zároveň u těchto kategorií zboží (spolu s knihami) převládá nejpozitivnější přístup k nákupu přes internet.

U počítačů a telefonů je pro respondenty při nákupu přes internet nejdůležitější cena, dále pak dobrá zkušenost s obchodem a dobré reference zákazníků. Na třetím místě je uváděná široká nabídka zboží a poté možnost osobního odběru.

U bílé a černé elektroniky je situace podobná, jen na třetím místě převládá způsob dopravy zboží a za ním následuje šířka sortimentu.

Tab. 1:Faktory důležité pro nákup

Faktory důležité pro nákup

Zdroj: Acomware

Zajímavé je, že na rychlost odběru dotazovaní ani v jednom případě příliš důraz nekladou. Na druhou stranu 36 % dotázaných očekává dodání PC a mobilů do druhého dne, polovina pak do 3. až 4. dne. U elektrospotřebičů jsou zákazníci benevolentnější a jsou ochotni čekat o pár dní déle.

Kritéria výběru e-shopu

Nejčastěji jdou respondenti při výběru e-shopu jednoduše po ceně (40 %), druhou nejčastější strategií je výběr z nabídky již oblíbených obchodů (28 %), jen 14 % pak vybírá podle recenzí a doporučení a desetina jde do svého oblíbeného e-shopu.

Graf 1: Kritéria výběru e-shopu

Graf 1: Kritéria výběru e-shopu

 

Zdroj: Acomware

E-shop vs. kamenný obchod

U počítačů a mobilních telefonů celkem 57 % dotázaných uvádí, že je nakupuje většinou na internetu. Více než čtvrtina (27 %) pak zařízení pořizuje přibližně 1:1 v internetovém nebo kamenném obchodě a výhradně kamenný retail navštíví při nákupu 22 % dotázaných.

U bílé a černé elektroniky je situace podobná, když 54 % nakupuje převážně v e-shopech, čtvrtina respondentů půl na půl oběma kanály a pětina pak pouze v retailu.

Z pohledu zásadních příznivců jednoho nebo druhého kanálu je situace následovná. Čistě v e-shopech nakupuje počítače a mobily 29 % dotázaných a elektro spotřebiče pak 24 % respondentů.

Naopak pouze v kamenném retailu nakoupí PC a telefony a stejně tak elektroniku přibližně desetina dotázaných.

Graf 2: Internet vs. kamenný obchod

Internet vs. kamenný obchodZdroj: Acomware

Z pohledu výše ceny v e-shopech respondenti u počítačů a mobilů očekávají pouze v 22 % případů, že cena bude určitě nižší než v kamenném retailu. Spíše nižší cenu předpokládá 35 % dotázaných.

Zbylé dvě pětiny očekávají stejnou nebo vyšší cenu než v kamenném obchodě. U elektro-spotřebičů pak trochu více respondentů očekává v e-shopech spíše nižší cen.

Internet jako zdroj informací před nákupem

Zhruba polovina respondentů, kteří koupili zboží v kamenné prodejně, použila internet alespoň jako zdroj informací před nákupem. U počítačů a mobilů slouží internet jako zdroj informací v 84 %.

Zajímavé je, že ještě vyšší procento respondentů (90 %) hledá před nákupem na internetu informace o bílé a černé elektronice.

Co motivuje a brzdí před nákupem v e-shopu

Prodejce nepotěší, že z pohledu faktorů, které by přiměly respondenty k častějšímu nákupu výpočetní techniky a elektroniky v internetových obchodech, opět hraje prim nejnižší cena. O nic veselejší není druhý nejsilnější motivátor, kterým je doprava zdarma.

Na třetím místě je s odstupem možnost rozšíření záruky, příp. pak menšinově sleva na další nákup.

Naopak mezi největší bariéry, které ještě odrazují některé zákazníky od nákupu na internetu, patří obavy z procesu reklamace zboží, nemožnost si zboží reálně prohlédnout a vyzkoušet a částečně i poplatky za doručení zboží (což zřejmě souvisí s určitou nevolí platit za dopravu).

Je potřeba mít e-shop nebo kamenný obchod?

Internetový obchod, který má zároveň i kamennou prodejnu, působí pro většinu dotázaných zákazníků mnohem důvěryhodněji. Téměř 80 % respondentů také uvádí, že prodejce by měl být také on-line a očekávají, že si jeho zboží mohou na internetu vybrat a také zakoupit.

Necelé tři čtvrtiny dotázaných spíše nebo zcela očekávají, že ceny prodejce v kamenné prodejně a na internetu budou stejné.

Přes 70 % také spíše preferuje e-shopy s vlastními kamennými prodejnami před těmi, které využívají pouze externí výdejny. Dvě třetiny převážně souhlasí, že internetový obchod nabídne širší sortiment, než kamenná pobočka.

Graf 3: Internetový obchod s kamennou prodejnou

Graf 3: Internetový obchod s kamennou prodejnouZdroj: Acomware

Očekávání od kamenných poboček e-shopů

Silná většina respondentů očekává (přes 90 %), že za osobní vyzvednutí zboží objednaného po internetu na prodejně nebude platit žádný poplatek. Podobně tak dotázaní očekávají, že na kamenné pobočce e-shopu budou moci reklamovat zboží.

Více než osm z deseti dotázaných také předpokládá, že pokud prodejce nabízí slevové kartičky, bude je moci použít v e-shopu i kamenném obchodě.

Za zmínku také stojí, že 60 % respondentů převážně očekává, že s nimi obchodník bude komunikovat na sociálních sítích. A nadpoloviční většina (57 %) se orientuje podle letáků distribuovaných on-line.

Graf 5: Očekávané služby

ICTS24

Očekávané služby

Zdroj: Acomware

Čtěte dále

Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC