Průzkum společnosti Equa Bank ukázal, že 9 z 10 Čechů má zkušenost s prodejem či nákupem zboží z druhé ruky. Za jeden nákup přitom utratí nejčastěji do 500 korun. Nejvíce Češi prodávají vlastní použité věci (93 %), pětina respondentů se takto ráda zbaví i nevhodných darů.
Více než polovinu respondentů (55 %) k nákupu přesvědčí nízká cena zboží, nebo jeho nedostupnost na trhu s novými výrobky. Prodávající naopak nejčastěji motivuje nechuť použité věci vyhodit (70 %), pokud mohou ještě někomu sloužit, případně potřebují uvolnit místo.
Podle výzkumu Equa bank více než polovinu nabízeného zboží (55 %) tvoří oblečení a v těsném závěsu následují produkty do domácnosti (43 %). Nejoblíbenějším prodejním a nákupním portálem na internetu je Aukro.cz, které používá přesně třetina respondentů (33 %). Další třetina respondentů (33 %) zboží prodává přes inzerát.
Zoufat si, nebo se chopit příležitosti?
O elektronice se průzkum sice nezmiňuje, ale návštěva libovolného bazaru nebo zastavárny napoví, že telefony, tablety nebo počítače se tvoří nezanedbatelnou část tamního sortimentu. To samozřejmě nepotěší prodejce nových zařízení, ale plakat nemá cenu.
Podnikavější reseller by se spíše měl zamyslet nad programem výkupu použitých zařízení. Existuje-li zde takový podíl lidí, kteří nechtějí použité zařízení vyhodit, a na druhé straně výrazná skupina uživatelů, která dá kvůli ceně přednost použitému produktu, nabízí příležitost stát se prostředníkem.
Tím vás samozřejmě nenabádáme, abyste změnili živnost a stali se vetešníky, ale například poskytování slevy na nový telefon, pokud zákazník při koupi odevzdá svůj starý, není žádnou neznámou praktikou...
Digitální bazary zatím netáhnou
Mobilní aplikace sice sází na uživatelskou přívětivost a jednoduché ovládání, ale cestu k nim si zatím našlo pouze 17 % respondentů. Nakupovat je možné i přímo přes sociální sítě, většina uživatelů však příslušné bazarové skupiny vnímá spíš jako určité katalogy, kde si zboží pouze vyberou a nakoupí je jinde.
Nepřekvapí, že různé věkové skupiny k nákupům přes internet přistupují odlišně. Podle výzkumu by třetina lidí ve věkové kategorii 18-24 let zboží nakoupila klidně i přes Facebook, starší lidé nad 54 let naopak mají větší vztah k tradičním kamenným obchodům.
Zdroj: Equa Bank, ChannelWorld