Češi společně s Němci, Brity a Francouzi patří k nejvíce organizovaným Evropanům, kteří vánoční dárky pořizují s výrazným předstihem. Takový je závěr evropského předvánočního průzkumu společnosti Intel.
Při nákupu dárků během roku se plných 14 % Čechů vyhne frontám. Podle průzkumu padají i genderová klišé. Tuzemskou raritou například je, že během roku nakupují více muži než ženy (16 % ku 13 %).
Podle Martina Vařbuchty, manažera Intelu pro maloobchodní prodej, uvedla téměř polovina (49 %) českých respondentů, že 1. prosince již má nakoupenou většinu dárků. Většina Evropanů (62 %) nakupuje pod stromeček až během prosince. V prosincové vánoční atmosféře nejraději pořizují dárky Poláci (77 %).
Graf - Kdy nakupujeme vánoční dárky
Zdroj: Intel
Nejžádanější je elektronika
Vánoční nákupy polovinu baví 51 % českých respondentů, naopak 39 % z nich je vnímá jako něco protivného. Většina respondentů (63 %) považuje za nejtěžší věc týkající se Vánoc vybrat ten správný vánoční dárek.
Nedostatek předvánoční invence tak v ČR potlačil nedostatek financí na dárky (31 %) či nedostatek času (6 %). Nejvíce se nad výběrem dárku trápí muži, tvrdí to alespoň čtyři z deseti respondentů českého původu.
„Technologické novinky se umístily na prvním místě z hlediska nejvíce žádaných vánočních dárků. Při dotazu na moderní, útlé a elegantní tablety, počítače typu 2 v 1 a chytré telefony, více než třetina z nás odpověděla, že přesně takový dar by si přála dostat,“ uvedl Martin Vařbuchta.
Nákupy online a hledání slev
Čeští respondenti nejčastěji dárky nakupují na internetu (38 %). Prostřednictvím mobilního telefonu nebo tabletu však e-shopy navštěvuje jen 5 % respondentů.
Používání mobilů a tabletů pro tyto účely si podle Martina Vařbuchty více oblíbily ženy, ačkoli celkově nákupům na internetu dávají přednost muži zejména ti ve věku od 25 do 44 let.
Češi ve srovnání s jinými dotazovanými Evropany vynikli v odpovědi na otázku, zda rádi surfují a porovnávají věci, aby našli ten nejlepší dárek. Tato aktivita patří mezi ty oblíbené pro 77 % Čechů, zatímco průměr činí 58 %.
K výrazným celoevropským trendům na předvánočním trhu patří podle Intelu vyhledávání slev a akcí. Češi jsou s 66% podílem těch, kteří tak činí, v tomto hledisku narovno s průměrem.
Akce a slevy jsou celoevropsky doménou žen, při vánočních nákupech je vyhledávají ženy (72 %) častěji než muži (58 %). Nejvíce nakupují ve slevách a akcích Britové (82 %).
Studie dále zjistila, že 71 % všech respondentů Evropanů si na vánoční nákupy dává limit. Navzdory dobrým úmyslům jej však 37 % Čechů překročí.
Průzkumu se zúčastnilo 10 000 respondentů z deseti evropských zemí, z toho více než 1 000 Čechů.
Zdroj: Intel