Češi i Slováci, kteří plánují nadělit blízkým pod stromeček stolní počítač nebo notebook, tyto dárky většinou koupí od října do začátku prosince a půjdou si pro ně do kamenného obchodu. V e-shopech nakupují mladí Češi drobnou elektroniku – tablety nebo chytré telefony. Vyplývá to z průzkumu spotřebitelského chování, který si nechal zpracovat Microsoft u agentury Ipsos.
Ochota pořídit si například nový notebook přes internet roste dosaženým vzdělání. Notebook si v e-shopu pořídí 46 % vysokoškoláků, ale jen 24 % vyučených. Ti raději zamíří do kamenné prodejny. Často také dochází k „hybridní“ situaci, kdy si zákazník vyhledává informace na internetu, ale potom si zajdou zařízení prohlédnout a poradit se do kamenné prodejny nebo do showroomu.
Graf 1 – Místo nákupu zařízení
Zdroj: Microsoft
Notebook na tři roky, desktop na šest
Stolní počítače patří podle průzkumu v Česku i na Slovensku k zařízením, které lidé mění nejméně ochotně. Zatímco chytrý telefon Češi i Slováci vymění klidně i méně než za rok, stolní počítač pro soukromé účely mají doma minimálně šest let.
Podobně jsou na tom i notebooky, které jednou za tři roky vymění 20 % Čechů i Slováků. A téměř 17 % respondentů vymění notebook až za šest a více let. Důvodem pro výměnu v 66 % je nespokojenost se stávajícím zařízením. Do konce roku hodlá podle průzkumu společnosti Microsoft vyměnit svůj notebook 17,5 % spotřebitelů.
PC jako auto
„Se zastaralým automobilem můžete jistě jezdit, ale pojedete dlouho, nepohodlně a o bezpečnosti a spotřebě nemusíme ani diskutovat. S počítači je to stejné,“ uvedla PR manažerka společnosti Microsoft Lenka Čábelová.
Nutno však dodat, že rychlost přepravy při dodržování předpisů dnes není zrovna otázkou stáří automobilu a tudíž relevantním přirovnáním.
Komfort, rychlost a bezpečí jsou atributy, které Češi i Slováci v průzkumu často zmiňovali. V soukromí totiž lidé elektronická zařízení podle průzkumu používají především na surfování po internetu, čtení e-mailů a aktivity na sociálních sítích.
Z průzkumu dále vyplynulo, že lidé se při nákupu moderních technologií nerozhodují jen podle ceny, která je ještě důležitější pro slovenské uživatele (66 %), ale stále více je zajímá typ procesoru a kapacita paměti.
Graf 2 – Kritéria výběru notebooku
Zdroj: Microsoft
On-line průzkum se uskutečnil v září 2016 na reprezentativním vzorku 1260 respondentů z ČR a SR od 18 do 65 let.
Zdroj: Microsoft