Ačkoliv se nenacházíme v žádné významné nákupní sezóně, e-shopy a jejich cenové politiky nespí. Takto lze číst závěr měření Karsa Monitor společnosti Karsa Technologies, který sledoval vývoj cen vybraných mobilních telefonů v období od půlky ledna do půlky března.
Měření sledovalo vývoj cen u více než 100 modelů a variant populárních značek Apple, Lenovo a Samsung ve vybraných velkých e-shopech (CZC.cz, Datart.cz, Exasoft.cz, Kasa.cz, Okay.cz, TSBohemia.cz).
Samsung
Karsa uvádí, že ze sledování vývoje cen mobilních telefonů od Samsungu lze perfektně vypozorovat cenové strategie konkrétních obchodů. Oproti značkám Lenovo a Apple e-shopy u Samsungu pracují intenzivně s cenou. Cenová hladina v časovém období pozvolna klesá, ale ne tak výrazně, jako například u produktů Lenovo.
Průměrná sleva mobilních telefonů Samsung je za sledované období pouze 1 %, takže se může zdánlivě zdát, že se cena příliš nemění a je jedno, kdy telefon koupit. Pravdou ovšem je, že i zde lze pozorovat větší pokles cen, a to hlavně na přelomu ledna a února, kdy průměrná cena klesla nejníže.
Tabulka 1 – Procentuální rozdíl průměrných cen mobilních telefonů Samsung u vybraných e-shopů
E-shop |
Počet produktů |
Cena 12. 1. |
Cena 11. 3. |
Rozdíl |
CZC.cz |
52 |
6 723 Kč |
6 457 Kč |
-4 % |
Datart.cz |
48 |
6 557 Kč |
6 456 Kč |
-2 % |
Exasoft.cz |
45 |
6 323 Kč |
6 460 Kč |
2 % |
Kasa.cz |
56 |
6 890 Kč |
6 723 Kč |
-2 % |
Okay.cz |
32 |
6 556 Kč |
6 456 Kč |
-2 % |
TSBohemia.cz |
55 |
6 623 Kč |
6 560 Kč |
-1 % |
Zdroj: Karsa Monitor
Graf 1 – Vývoj průměrných cen mobilních telefonů Samsung u vybraných e-shopů
Zdroj: Karsa Monitor
Lenovo
Ze sledování průměrné ceny telefonů od Lenova je zřejmé, že cenová hladina mobilních telefonů této značky má v čase klesající tendenci. Karsa poukazuje na zajímavou skutečnost, že obchody se na konci období sešly na totožné průměrné ceně 3 499 Kč. Průměrná sleva tak činila 8 %, přičemž nejvýrazněji zlevnil Okay.cz.
Z toho vyplývá, že kdo má zájem o telefon značky Lenovo, vyplatí se počkat a nekupovat na začátku životního cyklu. Z monitoringu lze odvodit, že tyto mobilní telefony rychle „stárnou“, a proto poměrně rychle ztrácejí na hodnotě. Jenom ve sledovaném období se cenová hladina snížila u prodejců téměř o 200 Kč.
Tabulka 2 – Procentuální rozdíl průměrných cen mobilních telefonů Lenovo u vybraných e-shopů
E-shop |
Počet produktů |
Cena 12. 1. |
Cena 11. 3. |
Rozdíl |
CZC.cz |
20 |
3 657 Kč |
3 449 Kč |
-6 % |
Datart.cz |
23 |
3 636 Kč |
3 449 Kč |
-5 % |
Exasoft.cz |
16 |
3 699 Kč |
3 449 Kč |
-7 % |
Kasa.cz |
24 |
3 687 Kč |
3 449 Kč |
-7 % |
Okay.cz |
20 |
4 166 Kč |
3 449 Kč |
-21 % |
TSBohemia.cz |
20 |
3 574 Kč |
3 449 Kč |
-4 % |
Zdroj: Karsa Monitor
Graf 2 – Vývoj průměrných cen mobilních telefonů Lenovo u vybraných e-shopů
Zdroj: Karsa Monitor
Apple
Životní cyklus mobilních telefonů Apple se liší od ostatních značek. Zatímco u značek Samsung a Lenovo dochází v průběhu času k degradaci ceny, mobilní telefony iPhone si drží stále vysokou cenovou hladinu. Některé obchody s cenou téměř nepracují (např. Okay.cz, Exasoft.cz), jiné cenu sice mění, ale počáteční a koncové ceny ve sledovaném nejsou příliš rozdílné.
U jednotlivých e-shopů se práce s cenou výrazně liší, a proto nejde jednoznačně říci, v jakém období je pro spotřebitele výhodné nakoupit. V tomto případě bylo nejvýhodnější mobilní telefon Apple koupit v CZC.cz v období mezi 3. až 8. 2., kdy cena klesla na 15 156 Kč. Nejdražší byly iPhony naopak v Datart.cz 26. února za 19 057 Kč, což představuje rozdíl 3 901 Kč.
Tabulka 3 – Procentuální rozdíl průměrných cen mobilních telefonů Apple u vybraných e-shopů
E-shop |
Počet produktů |
Cena 12. 1. |
Cena 11. 3. |
Rozdíl |
CZC.cz |
39 |
15 823 Kč |
16 390 Kč |
3 % |
Datart.cz |
26 |
15 890 Kč |
17 389 Kč |
9 % |
Exasoft.cz |
23 |
18 490 Kč |
18 490 Kč |
0 % |
Kasa.cz |
38 |
15 657 Kč |
15 990 Kč |
2 % |
Okay.cz |
37 |
16 890 Kč |
18 823 Kč |
10 % |
TSBohemia.cz |
36 |
17 526 Kč |
16 726 Kč |
-5 % |
Zdroj: Karsa Monitor
Graf 3 – Vývoj průměrných cen mobilních telefonů Apple u vybraných e-shopů
Zdroj: Karsa Monitor
Karsa Technologies uvádí, že u telefonů Apple iPhone měření potvrdilo, že si v průběhu životního cyklu drží vysokou hodnotu a prodejci si dokonce můžou dovolit zdražovat, i když tyto telefony „stárnou“ (zdražování může být způsobeno také tím, že obchody vyprodaly skladové zásoby a po změně kurzu dolaru musely nakoupit dráž).
Se zbožím Samsung a Lenovo naopak musí e-shopy reagovat na vývoj trhu jiným způsobem. Globálně je možné říci, že jak produkty během životního cyklu stárnou, jejich cena klesá, což ovšem neznamená, že se během jejich cyklu cena pouze snižuje.
Nejčastějšími prvními „hybateli“ s cenovou hladinou byly z vybraných obchodů Datart.cz, CZC.cz a Kasa.cz. Jakmile některý z těchto obchodů „sáhne“ na cenu, ostatní e-shopu rychle reagují na vzniklou situaci.
Datart.cz a Kasa.cz jsou podle měření také zároveň obchody, které se nebojí s cenou pracovat velice často (viz sledování mobilních telefonů Apple, u kterých se změny cen pohybovaly v řádech stovek korun).
Přeceňování
Jak je ze sledování vývoje cen zřejmé, e-shopy přeceňují – některé často, jiné méně či vůbec. Při pohledu na vývoj přeceňování (přecenění ve smyslu změny ceny, nikoliv jejího přemrštění) telefonů Samsung je vidět, že Exasoft.cz a TSBohemia.cz nepřeceňovaly, nebo pouze výjimečně.
Ostatní internetové obchody se změnou cen pracují s určitou pravidelností. Okay.cz měnil v únoru ceny téměř každé 2 až 3 dny, kdežto CZC.cz pouze dvakrát a Datart.cz pětkrát.
Nejvíce zboží přecenil Okay.cz, který 9. 2. změnil ceny až u 37,5 % produktů. S dalším významným přeceněním přišel Datart.cz, jenž přecenil 18,2 % zboží.
Graf 4 – Přeceňování telefonů Samsung (14. až 27. 2.)
Zdroj: Karsa Monitor
U telefonů Apple byla situace odlišná. Polovina e-shopů během monitorovaného období s cenou nepohnula vůbec (Exasoft.cz, Okay.cz a TSBohemia.cz). Obchody CZC.cz, Datart.cz a Kasa.cz naopak přeceňují pravidelně, a to poměrně vysoký podíl zboží.
Nejvíce zboží přeceňoval Datart.cz, který cenu měnil každé 3 až 4 dny. 26. 2. změnil cenu u 83,3 % sledovaných produktů. Kasa.cz 20. 2 přecenila zboží u 64,7 % produktů. Z celkového hlediska obchody mobilní telefony Apple nepřeceňují tak často jako jiné značky.
Graf 5 – Přeceňování telefonů Apple (14. až 27. 2.)
Zdroj: Karsa Monitor
Analýza podle Karsy dokazuje, že internetové obchody cenovou strategii aplikují i v „klidnějších“ měsících. Ze sledování vývoje cen značek Apple, Lenovo a Samsung je patrné, že je rozdíl v tom, jakým způsobem a jak často jednotlivé e-shopy přeceňují. Zároveň z něj lze vypozorovat životní cyklus značek.
Analýza vývoje cen mobilních telefonů podle Karsy jasně ukazuje, že silnější e-shopy pracují s cenou intenzivněji – je to důležité pro samotný obchod i jeho zákazníky. A právě také díky propracované cenové strategii „ukusují“ tyto e-shopy největší tržní podíl na českém internetu.
Zdroj: Karsa Technologies