Cenová politka e-tailu: Hýbou s cenami telefonů i v klidné sezóně (Karsa Monitor)

24. 3. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: © Romolo Tavani - Fotolia.com
Sledování vývoje cen telefonů značek Samsung, Apple a Lenovo ve vybraných velkých e-shopech odhalily životní cyklus značek i cenovou politiku jednotlivých obchodů a vzájemné reakce na změny cen.

Ačkoliv se nenacházíme v žádné významné nákupní sezóně, e-shopy a jejich cenové politiky nespí. Takto lze číst závěr měření Karsa Monitor společnosti Karsa Technologies, který sledoval vývoj cen vybraných mobilních telefonů v období od půlky ledna do půlky března.

Měření sledovalo vývoj cen u více než 100 modelů a variant populárních značek Apple, Lenovo a Samsung ve vybraných velkých e-shopech (CZC.cz, Datart.cz, Exasoft.cz, Kasa.cz, Okay.cz, TSBohemia.cz). 

Samsung

Karsa uvádí, že ze sledování vývoje cen mobilních telefonů od Samsungu lze perfektně vypozorovat cenové strategie konkrétních obchodů. Oproti značkám Lenovo a Apple e-shopy u Samsungu pracují intenzivně s cenou. Cenová hladina v časovém období pozvolna klesá, ale ne tak výrazně, jako například u produktů Lenovo.

Průměrná sleva mobilních telefonů Samsung je za sledované období pouze 1 %, takže se může zdánlivě zdát, že se cena příliš nemění a je jedno, kdy telefon koupit. Pravdou ovšem je, že i zde lze pozorovat větší pokles cen, a to hlavně na přelomu ledna a února, kdy průměrná cena klesla nejníže.

Tabulka 1  Procentuální rozdíl průměrných cen mobilních telefonů Samsung u vybraných e-shopů

E-shop

Počet

produktů

Cena 12. 1.

Cena 11. 3. 

Rozdíl

CZC.cz

52

6 723 Kč

6 457 Kč

-4 %

Datart.cz

48

6 557 Kč

6 456 Kč

-2 %

Exasoft.cz

45

6 323 Kč

6 460 Kč

2 %

Kasa.cz

56

6 890 Kč

6 723 Kč

-2 %

Okay.cz

32

6 556 Kč

6 456 Kč

-2 %

TSBohemia.cz

55

6 623 Kč

6 560 Kč

-1 %

Zdroj: Karsa Monitor

Graf 1  Vývoj průměrných cen mobilních telefonů Samsung u vybraných e-shopů

Karsa - průměrné ceny Samsung

Zdroj: Karsa Monitor

Lenovo

Ze sledování průměrné ceny telefonů od Lenova je zřejmé, že cenová hladina mobilních telefonů této značky má v čase klesající tendenci. Karsa poukazuje na zajímavou skutečnost, že obchody se na konci období sešly na totožné průměrné ceně 3 499 Kč. Průměrná sleva tak činila 8 %, přičemž nejvýrazněji zlevnil Okay.cz.

Z toho vyplývá, že kdo má zájem o telefon značky Lenovo, vyplatí se počkat a nekupovat na začátku životního cyklu. Z monitoringu lze odvodit, že tyto mobilní telefony rychle „stárnou“, a proto poměrně rychle ztrácejí na hodnotě. Jenom ve sledovaném období se cenová hladina snížila u prodejců téměř o 200 Kč.

Tabulka 2  Procentuální rozdíl průměrných cen mobilních telefonů Lenovo u vybraných e-shopů

E-shop

Počet

produktů

Cena 12. 1.

Cena 11. 3. 

Rozdíl

CZC.cz

20

3 657 Kč

3 449 Kč

-6 %

Datart.cz

23

3 636 Kč

3 449 Kč

-5 %

Exasoft.cz

16

3 699 Kč

3 449 Kč

-7 %

Kasa.cz

24

3 687 Kč

3 449 Kč

-7 %

Okay.cz

20

4 166 Kč

3 449 Kč

-21 %

TSBohemia.cz

20

3 574 Kč

3 449 Kč

-4 %

Zdroj: Karsa Monitor

Graf 2 – Vývoj průměrných cen mobilních telefonů Lenovo u vybraných e-shopů

Karsa - průměrné ceny Lenovo

Zdroj: Karsa Monitor

Apple

Životní cyklus mobilních telefonů Apple se liší od ostatních značek. Zatímco u značek Samsung a Lenovo dochází v průběhu času k degradaci ceny, mobilní telefony iPhone si drží stále vysokou cenovou hladinu. Některé obchody s cenou téměř nepracují (např. Okay.cz, Exasoft.cz), jiné cenu sice mění, ale počáteční a koncové ceny ve sledovaném nejsou příliš rozdílné.

U jednotlivých e-shopů se práce s cenou výrazně liší, a proto nejde jednoznačně říci, v jakém období je pro spotřebitele výhodné nakoupit. V tomto případě bylo nejvýhodnější mobilní telefon Apple koupit v CZC.cz v období mezi 3. až 8. 2., kdy cena klesla na 15 156 Kč. Nejdražší byly iPhony naopak v Datart.cz 26. února za 19 057 Kč, což představuje rozdíl 3 901 Kč.

Tabulka 3  Procentuální rozdíl průměrných cen mobilních telefonů Apple u vybraných e-shopů

E-shop

Počet

produktů

Cena 12. 1.

Cena 11. 3. 

Rozdíl

CZC.cz

39

15 823 Kč

16 390 Kč

3 %

Datart.cz

26

15 890 Kč

17 389 Kč

9 %

Exasoft.cz

23

18 490 Kč

18 490 Kč

0 %

Kasa.cz

38

15 657 Kč

15 990 Kč

2 %

Okay.cz

37

16 890 Kč

18 823 Kč

10 %

TSBohemia.cz

36

17 526 Kč

16 726 Kč

-5 %

Zdroj: Karsa Monitor

Graf 3  Vývoj průměrných cen mobilních telefonů Apple u vybraných e-shopů

Karsa - průměrné ceny Apple

Zdroj: Karsa Monitor

Karsa Technologies uvádí, že u telefonů Apple iPhone měření potvrdilo, že si v průběhu životního cyklu drží vysokou hodnotu a prodejci si dokonce můžou dovolit zdražovat, i když tyto telefony „stárnou“ (zdražování může být způsobeno také tím, že obchody vyprodaly skladové zásoby a po změně kurzu dolaru musely nakoupit dráž).

Se zbožím Samsung a Lenovo naopak musí e-shopy reagovat na vývoj trhu jiným způsobem. Globálně je možné říci, že jak produkty během životního cyklu stárnou, jejich cena klesá, což ovšem neznamená, že se během jejich cyklu cena pouze snižuje.

Nejčastějšími prvními „hybateli“ s cenovou hladinou byly z vybraných obchodů Datart.cz, CZC.cz a Kasa.cz. Jakmile některý z těchto obchodů „sáhne“ na cenu, ostatní e-shopu rychle reagují na vzniklou situaci. 

Datart.cz a Kasa.cz jsou podle měření také zároveň obchody, které se nebojí s cenou pracovat velice často (viz sledování mobilních telefonů Apple, u kterých se změny cen pohybovaly v řádech stovek korun).

Přeceňování

Jak je ze sledování vývoje cen zřejmé, e-shopy přeceňují – některé často, jiné méně či vůbec. Při pohledu na vývoj přeceňování (přecenění ve smyslu změny ceny, nikoliv jejího přemrštění) telefonů Samsung je vidět, že Exasoft.cz a TSBohemia.cz nepřeceňovaly, nebo pouze výjimečně.

Ostatní internetové obchody se změnou cen pracují s určitou pravidelností. Okay.cz měnil v únoru ceny téměř každé 2 až 3 dny, kdežto CZC.cz pouze dvakrát a Datart.cz pětkrát. 

Nejvíce zboží přecenil Okay.cz, který 9. 2. změnil ceny až u 37,5 % produktů. S dalším významným přeceněním přišel Datart.cz, jenž přecenil 18,2 % zboží.

Graf 4 – Přeceňování telefonů Samsung (14. až 27. 2.)

Karsa - přeceňování Samsung

Zdroj: Karsa Monitor

U telefonů Apple byla situace odlišná. Polovina e-shopů během monitorovaného období s cenou nepohnula vůbec (Exasoft.cz, Okay.cz a TSBohemia.cz). Obchody CZC.cz, Datart.cz a Kasa.cz naopak přeceňují pravidelně, a to poměrně vysoký podíl zboží.

Nejvíce zboží přeceňoval Datart.cz, který cenu měnil každé 3 až 4 dny. 26. 2. změnil cenu u 83,3 % sledovaných produktů. Kasa.cz 20. 2 přecenila zboží u 64,7 % produktů. Z celkového hlediska obchody mobilní telefony Apple nepřeceňují tak často jako jiné značky.

Graf 5 – Přeceňování telefonů Apple (14. až 27. 2.)

Karsa - přeceňování Apple

Zdroj: Karsa Monitor

Analýza podle Karsy dokazuje, že internetové obchody cenovou strategii aplikují i v „klidnějších“ měsících. Ze sledování vývoje cen značek Apple, Lenovo a Samsung je patrné, že je rozdíl v tom, jakým způsobem a jak často jednotlivé e-shopy přeceňují. Zároveň z něj lze vypozorovat životní cyklus značek.

ICTS24

Analýza vývoje cen mobilních telefonů podle Karsy jasně ukazuje, že silnější e-shopy pracují s cenou intenzivněji – je to důležité pro samotný obchod i jeho zákazníky. A právě také díky propracované cenové strategii „ukusují“ tyto e-shopy největší tržní podíl na českém internetu.

Zdroj: Karsa Technologies

Čtěte dále

Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je preferují dvě třetiny kupujících
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci